Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Kan jag ha ett eget wifi-nät för besökare?

    Ja det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.

    Läs mer
  • Hur kommer man igång med sin extender/router?

    Det är enkelt att komma igång med din extender/repeater. Läs gärna vår installationsguide som hjälper dig med nödvändig installation och de nödvändiga inställningarna för at komma igång. Installationsguiden ligger med i förpackningen men finns också att läsa här.

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Hur funkar Sappa Wifi Extra?

    Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.

    Läs mer
  • Säljer ni routrar?

     Vi säljer inga routrar i dagsläget.

    Läs mer
  • Hur byter jag namn på mitt wifi?

    Vill du använda ett eget namn på ditt wifi behöver du logga in i routern för att ändra det. Du kan läsa mer om hur du loggar in i routern här.

    Läs mer
  • Vad heter nätverket när man använder Sappa Wifi?

    Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Vilket lösenord använder jag för att ansluta till enheten?

    Din Extra-enhet blir en kopia av din router. Du kommer därför inte behöva göra några inställningar av den. Efter installering kommer din dator, mobil etc. själv välja om den vill kommunicera direkt med routern eller med extendern/repeatern.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi Extra?

    Sappa Wifi Extra är ett tillägg till ditt Sappa Wifi i det fall du önskar utöka räckvidden av din wifi signal. Tjänsten består av en repeater/extender som paras ihop med din router och gör att dina enheter kan kommunicera med denna istället för din router när avståndet börjar bli för långt till routern.

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten. 

    Leta efter dena ikon: 
    Chromecast

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur beställer jag digitala omsorgstjänster?

    Att göra en beställning är enkelt. Gå till Omsorgsportalen, ange din adress och välj bland de tjänster som finns tillgängliga där du bor.

    Läs mer
  • Kan jag få hjälp med installation?

    De flesta produkter är enkla att koppla in och börja använda, men om du behöver hjälp kan du välja till detta i samband med din beställning.

    Läs mer
  • Hur kommer tjänsterna igång?

    I samband med beställningen kommer en orderbekräftelse till den mailadress du uppgivit i beställningen, från Omsorgsportalen. Har du beställt installation blir du kontaktad för bokning av tid. Tjänsterna börjar fungera så snart välfärdsbredbandet är aktiverat. I de fall där tjänsterna inte kopplas via välfärdsbredband så börjar de fungera så snart du kopplat in dem.

    Läs mer
  • Kan jag beställa för en närstående?

    Det går bra att beställa för en anhörig, oavsett om det är denna som själv ska stå som fakturamottagare eller om det är du som anhörig som står för fakturan. Det viktiga är att leveransadressen avser den adress dit tjänsten ska levereras och användas, för att välfärdsbredbandet ska kunna kopplas till rätt bostad.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen så kan du ansöka via din internetbank eller via autogiroblankett som du skickar in till Sappa. Ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • Vad är en leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att betala från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Kan jag pausa mina abonnemang jag har från Sappa?

    Ja det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.

    Läs mer
  • Hur gör jag en kanalsökning?

    Hur du gör en kanalsökning varierar beroende på vilken utrustning du har. Har du en TV-modul, hittar du kanalsökning bland inställningar på din TV. Det borde också finnas en guide i din TV:s manual.

    Läs mer
  • Går det att använda en bärbar hårddisk både till boxen och datorn samtidigt?

    Nej. Det går inte. Hårddisken du ansluter till boxen kommer formateras och krypteras för att bara användas till inspelade program. Väljer du att plugga ur den från boxen och använda den till datorn kommer du behöva formatera om den på nytt för att kunna använda den. Använd gärna GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm för att formatera en hårddisk till datorn som du använt till en digitalbox.

    Läs mer
  • Behöver hårddisken vara formaterad på ett speciellt sätt för att funka?

    Köper du hårddisk via Sappa kommer den fungera utan att göra något särskilt. Vanligtvis fungerar det även bra att använda en hårddisk du köpt i annan butik eller  redan har hemma och använt till annat. Skulle det vara så att du använder en egen hårddisk och boxen inte hittar den kan du behöva formatera den på egen hand via att ansluta den till en dator. Använd då gärna programmet GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm. Se till att hårddisken bara har 1 partition och använd filformatet FAT32 eller NTFS

    Läs mer
  • Hur ansluter jag min bärbara hårddisk till en digitalbox?

    Anslut din hårddisk till boxen med tillhörande USB-kabel. När du ansluter en ny disk bekräftar boxen det och ber dig trycka ”ok” för att se tillgängliga media. Du får sedan instruktioner i tv-bilden för att formatera disken. Hastighetstest och formatering utförs och boxen presenterar vad den klarar av i form av inspelningsprestanda. 

    Läs mer
  • Varför kan jag inte se TV3 Sport HD längre?
    Leverantören NENT Group har valt att lägga ner kanalen. TV-innehållet som du kunnat se på TV3 Sport HD sänds nu på V sport extra, som ingår i flera av våra kanalpaket.  Läs mer
  • Hur aktiverar jag Dplay?

    För att nyttja ditt Dplay-abonnemang behöver ett konto skapas. Kontot kan skapas 10 minuter efter beställningen gjorts. Gå in på http://ott.sappa.se/dplay-activate och välj Sappa. Du skickas nu vidare till ett inloggningsformulär där du anger ditt kundnummer (finns på Mitt Sappa) samt ditt postnummer. Du kommer även ombes lägga in en epostadress. 

    Läs mer
  • Kan jag ha trådlös TV?

    Det går inte att ha trådlös TV från Sappa i dagsläget. Vi rekommenderar att digitalboxen är direktkopplat mellan ditt antennuttag eller tjänstefördelare.

    Läs mer
  • Jag kan inte se alla kanaler i mitt utbud?

    Om du inte kan se alla kanaler i ditt utbud rekommenderar vi att du kontrollerar att ditt programkort sitter korrekt i din box eller TV-modul. Om du har en box rekommenderar vi att du gör en omstart av denna. Har du en TV-modul kan det vara bra att ta ur denna ur din TV och sätta i den på nytt.

    Läs mer
  • Jag har problem med inspelningar på min box?

    I de fall du upplever att boxen inte vill spela in överhuvudtaget rekommenderar vi att du gör en formatering av den hårddisk du har kopplad till din digitalbox. Du kan finna instruktioner för detta i instruktionsmanualen till digitalboxen. Observera att tidigare inspelningar du gjort raderas om du gör en formatering.

    Läs mer
  • Det står "kortproblem" på min TV. Vad betyder det?

    När du får detta meddelande kan det vara bra att kontrollera att ditt programkort sitter i korrekt i din box. Det kan hjälpa att ta ut kortet ur boxen och prova att vända på det.

    Läs mer
  • Kan jag använda C More's streamingtjänst utomlands?

    Ja, du kan använda ditt konto fritt inom EU.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Viaplay?

    För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. Kontot kan skapas ca 10 min efter beställning gjorts (gäller ej mellan kl 00:00-05:00). När du registrerar dig väljer du "Sappa" i formuläret. Därefter behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa (finns på Mitt Sappa) och därefter anger du din e-postadress. 

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    När du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual.

    Läs mer
  • Finns playtjänster tillgängliga i boxen?

    Nej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten. 

    Leta efter dena ikon: 
    Chromecast

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Behöver jag ha ett bredbandsabonnemang för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett bredbandsabonnemang för att kunna ha IPTV från Sappa.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om. Ring, maila eller chatta med oss!