Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten. 

    Leta efter dena ikon: 
    Chromecast

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen via autogiroblankett som du skickar in till Sappa eller så kan du ansöka via din internetbank. Du kan ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • Vad är en leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att betala från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Vad är det för pinkod till de olika digitalboxarna?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

    Läs mer
  • Det står "allvarligt fel" på min TV. Vad gör jag?

    När det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur beställer jag en enstaka match (pay-per-view)?

    För att kunna beställa en PPV-match behöver du vara digital-TV-kund hos Sappa. Logga in på Mitt Sappa för att beställa en match eller kontakta oss så hjälper vi dig. Vi har rättigheter för flertalet matcher från Allsvenskan och SHL. Saknas din match? Då kan du istället välja ett kanalpaket från C More där alla matcher visas. 

    Läs mer
  • Vilka digitalboxar är godkända hos Sappa?

    De digitalboxar som du kan använda dig av hittar du här

    Läs mer
  • Hur utökar jag mitt TV-utbud?

    Du kan enkelt logga in via Mitt Sappa för att beställa fler kanaler eller kanalpaket. Vill du ha hjälp med att beställa kan du även kontakta oss så hjälper vi dig. Spana in hela vårt utbud här

    Läs mer
  • Vad är Viasat Filmfavoriter?

    Viasat Filmfavoriter är ett filmbibliotek med över 200 filmer. När du väljer till Viasat Filmfavoriter i Sappa Fem eller Sappa Tio får du tillgång till filmbiblioteket i Sappa Play, vilket innebär att du kan se filmer på din mobil, dator och surfplatta. För att se filminnehållet på din TV kan du använda dig av Airplay eller Chromecast i Sappa Play-appen.

    Läs mer
  • Vad är digital-TV?

    Med digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet på dina kanaler och kan se flertalet av dem i HD-upplösning. För att få kanaler digitalt behöver du någon form av digitalmottagare, exempelvis en digitalbox eller TV-modul. När du har detta på plats har du även större möjlighet att utöka ditt TV-utbud med kanaler och kanalpaket från Sappa. 

    Läs mer
  • Vilka kanaler ingår i mitt basutbud?

    Våra basutbud skiljer sig beroende på vilken ort du bor på eller vilken förening du tillhör. Om du vill ta reda på vilket basutbud du har kan du enkelt logga in på Mitt Sappa eller kontakta oss så hjälper vi dig. Du kan också prara med din förening eller fastighetsägare. 

    Läs mer
  • Jag har satt i min TV-modul, varför kan jag inte se mina kanaler?

    1. Har du gjort en kanalsökning via DVB-C med Sappas värden? Om inte, börja med det. Värdena du skall uppge vid kanalsökning är följande:

    Läs mer
  • Jag vill önska en kanal som inte finns i ert utbud

    Vi tar gärna emot ditt önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Kontakta oss så ser vi till att framföra ditt önskemål. 

    Läs mer
  • Hur byter jag kanaler i Sappa Fem och Sappa Tio?

    Du kan enkelt byta kanaler på Mitt Sappa där du också ser alla valbara kanaler du kan byta till. De nya kanalerna du väljer blir tillgängliga vid nästa månadsskifte. Behöver du hjälp med att byta kanaler kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Har boxarna inbyggd hårddisk?

    Nej, vi har valt att inte ha en inbyggd hårddisk i våra digitalboxar så att du som kund själv ska kunna bestämma hur mycket du vill kunna spela in. Vill du köpa till en hårddisk till din digitalbox kan du beställa detta från oss. Läs mer om vilken hårddisk vi rekomenderar här

    Läs mer
  • Ingår Viaplay när jag beställer kanalpaket från Viasat?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från Viasat får du även tillgång till samma utbud i Viaplay-appen eller på viaplay.se. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två stycken samtidigt.

    Läs mer
  • Det står "ingen signal" eller "svag signal". Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du tillgång till C Mores streamingtjänst där du kan streama innehållet på flera enheter.  Ditt konto aktiveras samtidigt som ditt TV-abonnemang.

    Läs mer
  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du som befintlig kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play. Om du som ny kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer det igång vid startdatum av avtalet.

    Läs mer
  • Mitt programkort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Om ditt programkort slutat att fungera kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ett nytt. Vanligtvis kostar ett nytt programkort 125 kr. 

    Läs mer
  • Kan man sätta barnlås på TV:n?

    Du kan aktivera föräldralås på de kanaler som du inte vill att barnen ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Har du aktiverat föräldralås så behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Sappa Play?

    Via mobil och surfplatta: Ladda ner appen Sappa Play i App-store eller Google Play. Därefter registrerar du dig med ditt kundnummer och det lösenord som du använder till Mitt Sappa. Har du glömt ditt lösenord kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!