Omsorgsportalen mot nationell standard
10 december, 2020

Omsorgsportalen mot nationell standard

Kategorier: Digital Omsorg

Sappas avtalade räckvidd för Omsorgsportalen passerar nu en miljon hushåll i Sverige. Det gör portalen till den ledande öppna plattformen inom digital omsorg. Tack vare ett samarbete mellan aktörer från telekomsektorn, digitala omsorgsleverantörer, kommuner, bostadsbolag, föreningar och organisationer kan nu äldre och funktionsvarierade med trygghet bo kvar hemma.

I praktiken innebär Omsorgsportalen att privatpersoner, kommuner och företag kan tillgå ett samlat utbud av digitala omsorgstjänster från välkända varumärken som exempelvis Sensagon, Doro, Telldus och Housegard. Motsvarande tjänster används redan av kommuner och företag, men har nu blivit tillgängliga i större skala för privatpersoner som vill ha extra trygghet hemma.

— Våra tjänster hjälper äldre och funktionsvarierade att leva tryggt i sina hem, dessvärre finns det utmaningar för dem som vill ta del av våra tjänster, när besluten om deras omsorg går via en mellanhand. Genom Omsorgsportalen hoppas vi att de upplever en större frihet att välja en eller flera av tjänsterna som de själva känner att de behöver, säger Eric Pettersson, affärsområdeschef Sensagon på GPBM Nordic AB.

Genom allt fler samarbeten med nätägare och kommunikationsoperatörer landet över blir nu Sappas välfärdsbredband tillgängligt i en miljon hushåll, ett säkert bredband för bara omsorg som inkluderas med alla produkter på portalen.

— Utvecklingen är helt fantastisk och verkar bli omsorgens banbrytare. Dessvärre hinner vi inte möta kommunernas efterfrågan i samma tempo som vi önskat, men vi avtalar med nya stadsnät varje vecka och den första miljonen hushåll är redan passerad. Snart ser vi nog även ändrade uppkopplingskrav i upphandlingarna i och med att tjänster som trygghetslarm inte längre behöver kopplas upp med SIM-kort där det faktiskt finns ett välfärdsbredband att tillgå, säger Karl Stolpe, produktchef Omsorgsportalen.

En av de nätägare som sett möjligheterna i att erbjuda digital omsorg till kommuninvånarna är Splitvision i Borås.

— Vi är väldigt glada över att få in Omsorgsportalen i vårt tjänsteutbud och dess möjligheter det ger för boråsarna. Att vara med och bidra till att våra invånare kan känna sig trygga i sina hem ser vi som en självklarhet, säger Amanda Olausson, affärsutvecklare Splitvision.

För att göra tjänsterna än mer tillgängliga har tjänsteleverantören Mediateknik tagit det steget längre genom att öppna en fysisk butik där besökare kan se hur produkterna fungerar och få rådgivning.

— Som lokal företrädare för Omsorgsportalen i Varberg och Marks kommun känner vi ett stort ansvar. Digital omsorg är viktiga tilläggstjänster för oss som lokal operatör, men framför allt tjänster som verkligen gör nytta för många. Tjänsterna har uppmärksammats av såväl kommun som region och responsen är mycket god, säger Martin Carlstein, VD på Mediateknik.

Kommunerna och allmännyttan har också flera olika sätta att använda sig av Omsorgsportalen för att öka tryggheten i sina hushåll. Till exempel har Eksjös och Karlstads kommuner öppnat upp och möjliggjort för invånarna att finna tjänsterna på ett enklare och tydligare sätt, där Omsorgsportalen blivit ett privat alternativ till den kommunala omsorgen. Till våren kommer också kommuner och företag få helt egna gränssnitt på Omsorgsportalen för att enklare tillgå tjänsterna på ett sätt som passar dem.