Frågor och svar

Inga frågor är dumma frågor. Här har vi samlat svaren på några av de allra vanligaste frågorna vi får.

Hör av dig om du inte hittar svaret på din fråga här, eller om du hellre vill ha direktkontakt med oss. Vi finns på facebook, twitter, hej@sappa.se och på telefon 0774-444 744. Vi finns på plats och svarar på dina frågor alla dagar, året om kl. 8-22.

  • Hur utökar jag mitt tv-utbud?

    Du kan enkelt via Mitt Sappa på sappa.se beställa fler kanaler/kanalpaket. Du är självklart välkommen att kontakta oss på hej@sappa.se och 0774-444 744 om du hellre skulle vilja det. Vi finns tillgängliga och svarar alla dagar, året om kl. 8-22. Välkommen!

  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du har skaffat ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play.

  • Hur kommer jag igång med tjänsten?

    Via mobil och surfplatta: Ladda ner appen Sappa Play i App-store eller Google Play. Registrera dig sedan med ditt kundnummer hos Sappa och det lösenord som du använder när du loggar in på Mitt Sappa på sappa.se. Har du glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt vid inloggningen till Mitt Sappa.

    Via dator: Besök sappaplay.se och registrera dig med ditt kundnummer hos Sappa och det lösenord använder när du loggar in på Mitt Sappa på sappa.se. Har du glömt ditt lösenord kan du beställa ett nytt vid inloggningen till Mitt Sappa.

  • Vilka kanalpaket är tjänsten tillgänglig på?

    Sappa Play via flera enheter är tillgängligt på: Sappa Mycket, Sappa Mycket HD, Sappa Mest, Sappa Mest HD, Sappa HD, Sappa Barn, Sappa Fakta, Sappa Sport, Sappa Fem, Sappa Tio, Discoverypaketet, MTV-paketet, Sappa Finska, Sappa Danska och Sappa Norska.

  • Var någonstans kan jag ladda ner appen Sappa Play?

    Appen Sappa Play går att ladda ner på App-store och Google Play.

  • Hur skaffar jag fler kanaler?

    Här online kan du enkel dygnet runt beställa fler kanaler/kanalpaket. Besök sappa.se/play för att se vilka kanaler/kanalpaket Sappa Play stödjer. Du är självklart välkommen att kontakta oss på hej@sappa.se och 0774-444 744 om du hellre skulle vilja det. Vi finns tillgängliga och svarar alla dagar, året om kl. 8-22. Välkommen!

  • Varför får jag inte tillgång till alla kanaler i mitt utbud?

    Det kan vara för att alla kanaler i kanalpaketet ej har rättigheter att visas på Sappa Play. Läs mer om vilka kanaler du har playfunktionalitet på här.

  • Vad är Sappa Play?

    Sappa Play ger dig möjlighet att streama tv via flera enheter (mobil, dator och surfplatta). I Sappa Play ingår det två typer av funktioner: Starta Om och Kolla i kapp.

    Starta om = Starta om innebär att du kan starta om ett redan påbörjat program.
    Kolla i kapp = Kolla i kapp innebär att du kan kolla på program sju dagar tillbaka i tiden.

  • Jag har Sappa Alltid men får ej igång playfunktionerna, vad beror det på?

    Sappa Play fungerar bara om du köper ett kanalpaket som är utöver Sappa Alltid och som stödjer Sappa Play. Läs mer här!

  • Vilken extern hårddisk passar Sappas boxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Seagate Expansion Portable finnas i vårt sortiment i två olika storlekar, 500GB och 1TB. 

    Vi rekommenderar inte USB-minnen, då minnen ofta har för låg hastighet. Detta innebär att vissa inspelningsmöjligheter inte kommer att fungera.

    Var kan jag köpa min hårddisk?
    Du kan skaffa din hårddisk här online, när du genomför din beställning av box. Har du redan en box och vill bara ha hårddisken rekommenderar vi dig att kontakta oss på hej@sappa.se eller 0774-444 744 så hjälper vi dig med hårddisken.

  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen till rätt port i tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning mellan. Om man använder sig utav någon trådlös utrustning eller liknande så har Sappa ingen support på detta.

  • Vad är Viasat TV To Go och hur kommer jag igång?

    Viasat TV To Go är en flik i Viaplay-appen som du har laddat ner till din surfplatta (både Android och iOS), där du hittar ett urval av de linjära kanaler som du har i ditt Viasat-paket.

    Du får tillgång till ett urval av kanaler som du har i ditt Viasat-paket.

    Hur kommer jag igång med Viasat TV To Go? 
    Först måste du aktivera ditt Viaplaykonto. Om du inte har gjort detta än så gör du det på: signup.viaplay.se/sappa

    Fliken Viasat TV To Go kommer sedan dyka upp i Viaplayappen i din surfplatta och då är det bara att klicka på den för att komma igång med att titta på kanalerna. Om du redan har aktiverat ditt Viaplaykonto så kommer du behöva uppdatera till senaste versionen av Viaplay-appen för att få tillgång till Viasat TV To Go. Detta är enkelt gjort i App Store eller Play Store (beroende på om du har iOS eller Android).

  • Vad betyder "Starta om"

    Starta om innebär att man kan starta om ett redan pågående program. 

  • Hur gör jag en felanmälan?
    Du gör felanmälan genom att kontakta oss. Du når oss på 0774-444 744, hej@sappa.se via telefon eller på vår facebooksida @sappatvsomduvill. 
  • Jag kommer inte åt mina inspelade program, varför?

    För att uppfylla kraven vi har gentemot våra leverantörer har vi ett så kallat kopieringsskydd i vårt kodningssystem. Detta gör att det inte är möjligt att komma åt inspelat material när man inte längre abonnerar på ett kanalpaket där kanalen/programmen ingår. Man kan således inte abonnera på exempelvis C More Film, spara ner filmer, avsluta abonnemanget och ha fortsatt tillgång till filmerna.

  • Vad kan jag göra på mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, kolla fakturor, beställa mer tv eller ändra dina kontaktuppgifter.

  • Hur skall programkortet placeras i min digitalbox?

    Ditt programkort skall monteras i kortläsaren med det guldiga chipet vänt nedåt och inåt. Undantaget som bekräftar regeln är digitalboxen Dilog DC-250HD där chipet skall vara vänt inåt och uppåt. 

  • Finns On Demand-tjänster tillgängligt i Sappas boxar?

    Nej, i dagsläget finns det inte tillgång till On Demand-tjänster i Sappas digitalboxar.

  • Kan min DIP-701 skicka ut signal samtidigt via HDMI och SCART?

    Ja, boxen skickar ut signal simultant via både HDMI och SCART.

  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa behöver du ditt kundnummer som du hittar på din faktura, ditt avtal eller genom att slå oss en signal. Första gången du loggar in använder du de fyra sista siffrorna i personnumret som lösenord, vilket du sedan kan ändra.

  • Vad är det för pinkod till digitalboxen från fabrik?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har från fabrik pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har i regel pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

  • Hur får jag ett nytt lösenord till Mitt Sappa?

    Behöver du ett nytt lösenord för att logga in på Mitt Sappa så klickar du på knappen ”Glömt lösenord?”. Ett nytt lösenord skickas då till den mailadress som du registrerat hos Sappa. Om du har några frågor är det bara att slå en signal!

  • Behöver jag ett internetabonnemang för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett internetabonnemang för att kunna ha IPTV (även kallad bredbandstv) från Sappa.

  • Kan jag ha IPTV hos mig?

    För att kunna ha IPTV (även kallad bredbands-tv) från Sappa krävs det att du bor på en adress där Sappa levererar via det öppna nätet eller att din förening har en kollektiv lösning där alla boenden har tillgång till IPTV från Sappa.

  • Vilka boxar är godkända hos Sappa?
    Vi rekommenderar någon av boxarna som du hittar här.
  • Vilken typ av hårddisk krävs för att jag skall kunna spela in?

    Det varierar mellan boxarna vilken typ av hårddisk som krävs:

    Dilog DC-660HD: Kräver en hårddisk av typen extern e-SATA med egen strömförsörjning och skall inte vara större än 2tb.
    Dilog DCH-760 och Dilog DIP-701: Extern hårddisk med USB-kontakt (USB 2.0).

  • Hur lång tid efter att jag betalat får ni mina pengar?

    Vanligtvis brukar det ta 3 bankdagar innan vi har pengarna hos oss, men ibland det kan ta upp till 5 bankdagar!

  • Hur byter jag kanaler i Sappa Fem och Sappa Tio?

    Logga in på Mitt Sappa för att byta kanaler! Där ser du även tydligt vilka kanaler du kan byta till. Du kan även ringa oss, så hjälper vi dig.

    De nya kanalerna blir tillgängliga undernäskommande månads första dygn. Tänk på att beställa bytet i god tid, senast den sista dagen i månaden.

  • Går det att överlåta ett abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ett abonnemang till någon annan, så länge den personen bor i ett hus som är anslutet till Sappa. När ett abonnemang överlåts följer bindningstider, programkort och eventuell hårdvara med till den nya kunden.

    Här kan du ladda ner en överlåteseblankett. Fyll i blanketten och skicka den till oss på AB Sappa, Grafiska vägen 2A, 412 63 Göteborg.

  • Hur får jag kontakt med Sappa?

    Du når oss alla dagar 8-22 på telefonnummer 0774-444744, eller genom att mejla hej@sappa.se.

    Vi finns även på både facebook och twitter om du föredrar att kontakta oss där! @sappatvsomduvill 

    Du som är mer traditionell av dig kan skicka ett vanligt brev till oss på Grafiska vägen 2A, 412 63 Göteborg.
  • Jag lyckas inte göra en favoritlista! Jag har en tv-modul.

    Eftersom tv-modulen egentligen bara krypterar av den kodade signalen, så är det dina tv-inställningar du måste ta dig en titt på! De flesta tv-apparater brukar ha den funktionen, så ta dig en kik i manualen eller kontakta tv-tillverkaren.

  • Mitt kort har kommit bort!

    Då får vi skicka ett nytt kort till dig. Ring oss, så löser vi det. Det kostar 125 kr att få ett nytt kort och para ihop det med din box eller tv-modul.

  • Jag har sagt upp mitt abonnemang, vad ska jag göra med boxen?

    Boxen är din, så den behåller du. Kanske känner du någon som behöver en till box?

  • Min box startar inte! Hur löser jag det?

    Börja med att kolla så att din box är korrekt ansluten till ett strömuttag och att batterierna i fjärrkontrollen fungerar. Testa att hålla boxen strömlös några minuter, för att sedan starta boxen igen. Dubbelkolla även att strömbrytaren på baksidan av boxen är påslagen.

    Ring oss om du inte får igång boxen, så kikar vi på det tillsammans.

  • Varför ska jag välja tv från Sappa?

    Du ska välja Sappa eftersom vi har ett av marknadens mest kompletta utbud, korta avtalstider och en riktigt, riktigt bra och tillgänglig kundservice. När du ringer så svarar vi utan att stoppa dig med oändliga knappval och om du säger upp ett abonnemang så avslutar vi det nästkommande månad, förutsatt att du inte har någon bindningstid på abonnemanget.

  • När får jag min faktura?

    Vi skickar alla fakturor i mitten av månaden, runt den 14:de, och de brukar landa hos dig ett par tre dagar senare.

  • Hur gör jag för att önska nya kanaler till ert utbud?

    Vi tar gärna emot önskemål om både nya kanaler och funktioner till våra digitalboxar! Alla önskemål tas upp internt och ju fler som önskar samma sak, desto större chans är det att vi kommer uppfylla din önskan.

     Ring eller mejla oss dina önskemål!

  • Ingår play i mitt abonnemang?

    Play ingår när du skaffar kanalpaket från C More eller Viasat.

    C More ger dig C More Play i dator och iPad. Viasat ger dig Viaplay i dator, mobil och surfplatta.

  • Måste fakturaadressen vara samma som adressen dit jag vill ha tv?

    Nej. Fakturaadress och fakturamottagare behöver inte vara samma som den som abonnemanget ska till. Du kan ändra fakturaadress på Mitt Sappa eller genom att kontakta oss för att få hjälp.

  • Jag får inte in nya kanaler i min kanallista! Varför?

    För att kunna se de nya kanalerna krävs det att du gör en ny kanalsökning. Var uppmärksam på att om du har gjort en favoritlista så måste du återgå till huvudlistan för att kunna se kanalerna!

    Kan du fortfarande inte se kanalerna? Ställ digitalboxen, eller tv:n om du har en modul, strömlös i 10 min. Löser inte det problemet så är du välkommen att slå oss en signal!

  • Kan jag göra en lista som bara innehåller mina kanaler?

    Absolut! Du kan anpassa listan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en egen favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig lite åt mellan de olika boxarna. Ring oss om du fastnar! 

  • Jag hittar inte min faktura från Sappa! Vad gör jag nu?

    Logga in på Mitt Sappa eller kontakta oss så skickar vi en kopia till dig.

    Vi tipsar dig om att skaffa e-faktura, så slipper du tänka på att hålla koll på pappershögarna hemma.

  • Jag saknar EPG-information på mina kanaler?

    Låt din box vara strömlös i ca 10 minuter för att sedan starta den igen och låta SVT1 vara igång några minuter. Fungerar inte det så kan du återställa boxen till dess fabriksåterställningar.

    Fortfarande ingen EPG-information eller behöver du hjälp med fabriksåterställningen? Du är alltid välkommen att slå oss en signal!

  • Min box hittar inte kortet.

    Kolla att programkortet sitter rätt i din box eller modul. Om du har en digitalbox från Sappa ska chipet placeras inåt och neråt! Undantaget som bekräftar regeln är boxen DC 250 HD, där chipet ska sitta inåt och uppåt.

    Om du har en tv-modul ska chipet vara vänt mot modulens tjockare framsida, där det står tv-modul eller CryptoCam.

  • Jag vill kunna kontrollera vilka tv-kanaler mina barn tittar på. Går det att blockera kanaler?

    Du kan aktivera föräldralås på kanaler som barnen inte ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Då behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Förutsatt att du inte berättar lösenordet för barnen, är föräldralås en riktigt bra uppfinning! Ring oss om du vill ha hjälp.

  • Jag har beställt en box från er, när får jag den?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du har dina grejer!

  • Måste jag ha ett programkort för att se tv från Sappa?

    Du behöver ett programkort för att kunna se digital-tv från Sappa. Det är programkortet som tillsammans med din box ser till att du kan se kanalerna i utbudet du köper, genom att avkoda den krypterade signalen på tv-kanalerna som ingår.

    Om du bor i ett hus som har analog-tv från Sappa och om du nöjer dig med analog-tv, räcker det att du ansluter en antennkabel mellan antennuttaget i väggen och din tv. Då behövs inget kort för att titta på tv.

  • Jag har störningar på mina analoga kanaler. Vad gör jag?

    Börja med att kontrollera att din antennkabel är riktigt ansluten i både antennuttaget och i tv:n. Vi rekommenderar att din antennkabel är som längst 5 meter och att du tar bort både T-kopplingar och förstärkare.

    Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!

    Hjälper inget av detta? Slå oss en signal! Du når oss på 0774-444 744, alla dagar 8-22.

  • Hur skaffar jag tv från Sappa?

    Det finns flera sätt att skaffa tv från oss. Antingen beställer du det du vill ha direkt på webben. Du kan också ringa oss eller besöka någon av våra återförsäljare.

  • Går det att betala räkningar från Sappa med e-faktura?

    Ja! E-faktura är dessutom ett jättebra sätt att betala på – du får räkningarna direkt till din Internetbank, du slipper tänka på OCR-nummer och belopp, tillsammans besparar vi miljön och dessutom slipper du fakturaavgiften på 30 kr. Allt du behöver tänka på är att godkänna fakturan.

  • Hur skaffar jag e-faktura?

    Anmäl dig via din Internetbank. Du hittar oss som Sappa eller AB Sappa. Följ instruktionen på skärmen, så får du en e-faktura nästa gång det är dags att posta räkningarna.

  • Kostar det något att flytta med mitt abonnemang till min nya adress?

    Nej, det kostar ingenting att flytta med ditt abonnemang! Allt du behöver göra är att höra av dig med din nya adress till oss.

  • Jag ska flytta. Kan jag flytta med mitt tv-abonnemang?

    Du kan ta med ditt abonnemang om din nya adress är ansluten till Sappa. Vi hjälper dig gärna så flytten blir smidig. Ring oss!

  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet den bankdag som infaller närmast efter.

  • Jag har satt i min modul, så varför kan jag inte se mina kanaler?

    Har du gjort en kanalsökning via DVB-C med Sappas värden? Om inte, börja med det! Värdena du skall uppge är följande:

    Frekvens: 306 MHz
    Symbolhastighet: 6.875 MS/s
    Modulation: 64 QAM
    Nätverkssökning: JA, 100

    Om du gjort en kanalsökning, men kanalerna fortfarande inte fungerar kan du kontrollera att modulen sitter rätt i tv:n och att kortet sitter rätt i modulen. Chipet på kortet skall vara vänt mot modulens tjockare framsida, där det står tv-modul, CryptoGuard eller CrytoCam. Det kan ta upp till en timme innan du får åtkomst till kanalerna du har beställt, förutsatt att modulen och kortet sitter korrekt.

    Fungerar det fortfarande inte som det ska? Slå oss en signal så kikar vi på det!
  • Jag har skaffat digital-tv, måste jag fortsätta betala för det analoga utbudet?

    Att du har en analog signal till din villa är en förutsättning för att du ska kunna skaffa digital-tv från oss. Du måste alltså fortsätta betala för det analoga utbudet när om du skaffar digital-tv från Sappa.

  • Jag vill se både analoga och digitala kanaler! Går det?

    Absolut, det kan du! Koppla en antennkabel från antennuttaget i väggen till din digitalbox. Koppla sedan en annan antennkabel mellan boxen och din tv. När det är gjort kan du växla så mycket du vill mellan analoga och digitala kanaler!

    Har du en inbyggd box i din tv ska det finnas en knapp på din fjärrkontroll där du växlar mellan analoga och digitala kanaler. Om du är osäker på vilken knapp det är så kan du kontakta din tv-tillverkare eller kolla i tv-manualen!

  • Varför skall jag ha HDTV?

    Är du noggrann med att kvaliteten på bild och ljud ska vara felfri när du tittar på tv? Då är det HD du söker!

    HDTV är en förkortning av High Definition TV som betyder högupplöst. HDTV- sändningar ger upp till fem gånger bättre bild än standaren för digital-tv.

  • Vad är fabriksåterställning?

    Att göra en fabriksåterställning innebär att du återställer digitalboxens inställningar till hur de var när du fick den. Funktionen finns i alla våra digitalboxar och används som verktyg för att försöka lösa problem som uppkommit.

  • Kan jag skaffa extrakort?

    Självklart! Det är fördelaktigt att skaffa digital-tv från Sappa till fler av dina tv-apparater. Givetvis väljer du själv vilket utbud du vill ha, men om du väljer exakt samma kanalpaket till flera så blir det billigare!

    C More

    När du köper ett valfritt kanalpaket från C More får du det gratis på upp till tre extrakort. Dessutom ingår C more play i din dator och din Ipad! 

    Viasat

    Alla kanalpaket från Viasat kostar 99.-/mån på din andra tv, för att sedan bli kostnadsfritt om du vill ha Viasat-paketet på en tredje tv eller fler!

    Detta gäller ej Viasats à la carte-kanaler med undantag för Viasat Golf och Viasat Golf HD som kostar 49:-/mån på din andra tv-apparat. Vill du ha kanalen på en tredje tv eller fler så är det kostnadsfritt!

    Sappa (Övriga kanalpaket)

    Till din andra tv betalar du halva priset för ditt kanalpaket och för din tredje tv och fler betalar du endast en tredjedel! Detta gäller med undantag för Sappa Alltid, Sappa Fem, Sappa Tio och à la carte-kanaler.

  • Mitt analoga basutbud har uppdaterats, hur får jag tillgång till mitt nya utbud?

    Du behöver göra en kanalsökning i din tv. Kontrollera att du har en antennkabel kopplad till tv:n. Gå in i din tv-meny och välj automatisk kanalsökning. Om du har en platt-tv med inbyggd digitalbox behöver du välja att göra en analog sökning. Ta hjälp av manualen till din tv om det krånglar.

  • Tillkommer det någon fraktavgift vid beställning?

    Nej, det tillkommer ingen fraktavgift när du gör en beställning.

  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Du betalar i förskott hos Sappa. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande månad. Kanske betalar du även en startavgift och en box eller modul på din första faktura. Därför blir kostnaden på den första fakturan ofta högre än på de kommande.

  • Får jag någon avisering varje månad när jag har autogiro?

    Om din abonnemangskostnad ändras kommer du få hem ett autogirobesked som visar vilket belopp som kommer dras från ditt konto. Eftersom beskedet skickas som pappersfaktura så tillkommer då en fakturaavgift på 30 kr. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden ändras igen. Du kan välja att få dina autogirobesked via e-faktura och på så sätt slippa fakturaavgift. Passa därför på att anmäla dig för e-faktura via din Internetbank i samband med att du anmäler autogiro till Sappa.

  • Kan ni hjälpa mig med installationen av mina nya grejer?

    Behöver du hjälp med installationen av din nya digitalbox eller modul är du välkommen att ringa till oss! Dessvärre kan vi inte komma hem till dig, men vi på Sappas kundcenter brukar kunna hjälpa till och guida våra kunder via telefonen.

     Kontakta din närmaste återförsäljare om du vill ha hjälp hemma!

  • Hur får jag tillgång till Viaplay?

    För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. För att registerera dig behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa.

  • Hur gör jag för att se mitt analoga utbud?

    Analog-tv är enkelt! Koppla antennkabeln från vägguttaget till tv:n så får du direkt tillgång till basutbudet genom att göra en analog kanalsökning i din tv.

  • Hur säger jag upp mitt analoga utbud?

    Det analoga utbudet kan du avsluta genom att säga upp det avtal du har gällande analog tv. Om du bor i en förening eller hyresrätt där det analoga utbudet ingår, är det inte möjligt för dig att säga upp kanalerna.

  • Jag har skaffat en ny digitalbox, vad gör jag med min gamla?

    Det är du som äger din digitalbox, så den gör du vad du vill med!

  • Hur lång garanti har min digitalbox, modul och hårddisk?

    Du har 2 års garanti på din hårdvara.

  • Min tv har en inbyggd digitalbox, kan jag se HD-kanaler?

    Om din tv har en inbyggd digitalbox, stödjer HD och du har vår HD-modul så skall du kunna se HD-kanalerna! Om du är fundersam över om just din tv är kompatibel med vår modul är du välkommen att slå oss en signal.

  • Jag skall flytta till en adress som inte har tv från Sappa. Vad händer nu?

    Om du inte har någon bindningstid på ditt avtal, kan det avslutas med en kalendermånads uppsägningstid.

    Om du har bindningstid på något av dina kanalpaket så kan vi lösa det på lite olika sätt. Antingen betalar du en slutavgift på det som återstår av abonnemangskostnaden eller så behåller du ordinarie månadsfakturering tills bindningstiden är slut. Du kan även överlåta abonnemanget till någon som kan använda det!

  • Hur kopplar jag in min digitalbox?

    Alla boxar installeras på olika sätt. Det som är övergripande för dem alla är att du skall ha en antennkabel från vägguttaget till digitalboxen, en HDMI-kabel/SCART-kabel mellan boxen och tv:n samt en strömkabel mellan boxen och ett eluttag i väggen.

  • Kan jag flytta fram förfallodatumet på min faktura?

    Kanske, kanske inte! Ring oss så kikar vi närmare på just din faktura.

  • Kan jag byta kanaler i mitt analoga utbud?

    Nej, det analoga basutbudet är en kollektiv lösning. Alla som bor i ditt hus eller är anslutna till samma stadsnät har tillgång till samma kanaler. Det är din fastighetsägare som bestämt vilka som ska ingå.

  • Jag får inte upp några kanaler! Bara meddelande ”no access”, ”ingen åtkomst” eller ”service ej tillgänglig”.

    Låt boxen stå på samma tv-kanal en stund, så kanske den hittar signalen igen. Om den inte hittar signalen på en timme, kan vi behöva skicka en uppdaterad signal till dig. Ring så hjälper vi dig.

  • Det står ’ingen eller svag signal’. Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Börja med att kontrollera att din antennkabel är korrekt ansluten i både antennuttaget och i digitalboxen eller i tv:n om du har en modul.

    Kolla sedan så att du är inne på rätt källa, genom att klicka på ”meny” på boxfjärrkontrollen. Om inte digitalboxens meny visas på TV-skärmen så måste du byta till rätt källa! Står du på rätt källa, men du ändå inte ser menyn så kan du testa en annan videoutgång och en annan HDMI/scart-kabel.

    Om problemet kvarstår så rekommenderar vi dig att testa en annan antennkabel, och om detta inte hjälper, ett annat antennuttag om det finns i din bostad!

  • Jag vill inte ha reklam från Sappa! Hur gör jag?

    Hör av dig till oss och berätta att du inte längre vill ha reklam från Sappa. Då tar vi bort dig från sändlistorna vi använder för att skicka erbjudanden till våra kunder.

  • Vilka kanaler ingår i mitt basutbud?

    Vi har olika basutbud på olika orter och hos olika fastighetsägare. Enklast att ta reda på hur just ditt utbud ser ut, är att logga in på Mitt Sappa. Du kan också ringa till oss eller prata med din fastighetsägare.

  • Jag har beställt nya kanaler, när kommer jag kunna se dem?

    När du beställt nya kanaler tar det vanligen upp till en timme för din box att hämta dem! Därefter kan du se kanalerna. Dubbelkolla gärna att din box är påslagen och programkortet korrekt isatt.

    Har du problem att få igång kanalerna eller vill ha igång dem snabbare är du välkommen att ringa oss på 0774-444 744 fixar vi så de startar inom kort!

  • Om jag idag betalar för ett Viaplaykonto, kan jag omvandla det till ett ”Sappakonto”?

    Registrera ditt konto för Viaplay som en del av ditt abonnemang hos Sappa, på www.signup.viaplay.se/sappa.

    Ditt nya konto kommer att synkas med ditt befintliga konto, om du har ett sedan tidigare. För att bara ta del av innehållet som ingår i ditt tv-abonnemang, behöver du säga upp ditt tidigare abonnemang hos Viaplay.

  • Mitt kort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Ring oss, så fixar vi ett nytt. Det kostar 125 kr att ersätta kortet och para ihop det nya kortet med din box eller tv-modul.

  • Jag kan inte se de analoga kanalerna. Vad gör jag?

    Börja med att kolla att antennkabeln är rätt isatt i vägguttaget och i din tv. Om du fortfarande inte kan se de analoga kanalerna som ingår i ditt grundutbud, kan du testa att göra en kanalsökning i din tv. Ta hjälp av manualen för din tv.

    Ring oss om det fortfarande inte fungerar.

  • Går det att betala till Sappa från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank.IBAN: SE2350000000051641009330BIC/Swift: ESSESESS.

    Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

  • Hur lång är min bindningstid?

    Logga in på Mitt Sappa, där ser du om du har någon bindningstid på ditt abonnemang.

    Hos Sappa väljer du om du vill ha bindningstid eller inte. Våra digitalboxar blir till exempel billigare när du lägger till 12 eller 24 månaders bindningstid på ett kanalpaket. Observera att kanalpaket och kanaler från Viasat alltid säljs med 12 eller 24 månaders bindningstid.

  • Kan jag använda mitt Viaplaykonto utomlands?

    Nej, av rättighetsmässiga skäl kan du inte använda Viaplay utanför Sverige. Däremot kan du göra vissa delar av innehållet tillgängligt offline. Om detta görs kan du kolla på det nedladdade materialet utomlands och utan internetuppkoppling.

  • Vilka kanaler finns hos Sappa?

    Vi har de flesta kanaler du kan komma på, inklusive kanaler från C More och Viasat. Totalt har vi över 140 digitala kanaler i vårt utbud, varav en tredjedel är i HD-kvalitet! På sidan Alla kanaler kan du se vilka kanaler du kan välja och i vilka paketeringar de ingår. Ring oss om du inte hittar vad du söker.

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Då påminner vi dig genom att skicka en påminnelse! På din nästa ordinarie faktura kommer vi även ta ut en påminnelseavgift på 60 kr.

    Alla kan glömma att betala en faktura men om du missar att betala även när vi har påmint dig, skickar vi fakturan till inkasso.

  • C More's streamingtjänst fungerar inte så bra för mig. Vad ska jag göra?

    Det är svårt att svara på varför det inte fungerar så bra hos just dig. Om ingenting fungerar så rekommenderar vi att du ringer till C More's streaming-support. De finns på 020-240024.

    Några saker du kan testa om det hackar och buffrar

    Det krävs en konstant ström på ca 3 Mbit för att undvika hackningar eller buffringsstopp i C More's streamingtjänst. En trådlös internetanslutning kan variera mycket i hastighet, därför kan du testa att ansluta datorn till modemet via kabel, utan aktiva brandväggar.

    Mediaspelaren Silverlight använder adaptiv ström, som justeras efter vilken bandbredd och hårdvara just du har. Det är en ganska krävande process så stäng ner alla andra program när du använder streamingtjänsten, om du har en äldre dator.

    Installera om Silverlight om ingenting funkar

    Om varken bild eller ljud fungerar så kan det vara problem med Silverlight. Ta bort programmet och installera det på nytt (www.microsoft.com/getsilverlight). Om det fortfarande inte fungerar kan felet sitta i cachat (sparat) material i webbläsare och dator. Starta om datorn och byt webbläsare så bör det fungera.

  • Kan jag få tv eller bredband från Sappa?

    Det återstår att se. Gör Sappatestet för att se om din adress är ansluten och vad för tjänster vi kan leverera till dig. Sappatestet hittar du längst upp på sidan, en grå-ruta som heter "SAPPATESTET"

  • Hur beställer jag en match pay-per-view (PPV)?

    Med C More PPV kan du beställa enstaka matcher från Allsvenskan och SHL direkt till din tv.

    För att kunna beställa en PPV-match behöver du vara digital-tv-kund hos Sappa. Logga in på Mitt Sappa för att beställa en match. Du kan också slå oss en signal så hjälper vi dig.

  • Hur säger jag upp hela eller delar av mitt abonnemang?

    Du kan välja om du vill ringa, mejla eller skicka ett brev till oss! Valet är ditt.

    För att ta kunna avsluta ditt avtal helt korrekt och så smidigt som möjligt behöver vi veta dina personuppgifter eller ditt kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp. Därför kan du inte välja att säga upp ett abonnemang via webben. 

  • Hur kommer jag igång med C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett C More kanalpaket får du tillgång till innehållet streamat på flera enheter. Ditt streamingskonto aktiveras samtidigt som ditt tv-abonnemang.

    Så här kommer du igång:
    Gå in på www.cmore.se/play

    Tryck på Logga in och sedan Välj din tv-operatör
    Leta upp Sappa i listan som finns under Visa Alla
    Fyll i ditt kundnummer hos Sappa och sedan ditt postnummer

  • Kan man spola tillbaka i en livesportsändning?

    Du kan spola tillbaka via din digitalbox, förutsatt att du har spelat in evenemanget. På Viaplay kan du spola tillbaka upp till 4 timmar. Via C More's streamingtjänst kan du spola tillbaka upp till 1 timme.

  • Hur fungerar C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till C Mores utbud via mobilen, datorn och surfplattan. Tusentals extra filmer, massor av serier och all sport (även webbexklusiva matcher) streamas enkelt via C More-appen och cmore.se.

    C More's streamingtjänst finns på www.cmore.se/play och i appen C More Play. Ladda ner appen till din iPad här. https://itunes.apple.com/se/app/id555274510?mt=8

  • Vilket utbud får jag tillgång till i Viaplay?

    Innehållet i Viaplay styrs av innehållet i ditt tv-abonnemang hos Sappa.

    Viasat Premium ger tillgång till Sport, Serier, Film och Barnfilmer i Viaplay

    Viasat Sport ger tillgång till Sport i Viaplay

    Viasat Film ger tillgång till Serier, Film och Barnfilmer i Viaplay

    Viasat Silver ger tillgång till TV och Barnserier i Viaplay

    Viasat Guld ger tillgång till Serier, TV, Sport, Film och Barn i Viaplay

    Viaplay ingår bara när du har ett kanalpaket. À la carte-kanaler ser du bara i tv:n, undantaget Viasat Golf som ingår förutsatt att du även har abonnemang på ett av kanalpaketen.

  • Vad ingår i C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till C Mores utbud via mobilen, datorn och surfplattan. Tusentals extra filmer, massor av serier och all sport (även webbexklusiva matcher) streamas enkelt via C More-appen och cmore.se.

    För att komma åt filmbiblioteket krävs det att du har något av kanalpaketen C More Film & Serier, C More Sport eller C More Sport, Film & Serier.

  • På hur många enheter kan Viaplay användas samtidigt?

    Du kan aktivera Viaplay på fyra olika enheter, men bara använda två i taget.

  • Jag har ångrat mig! Kan jag häva mitt köp?

    Om du har beställt ett abonnemang via telefon eller på webben gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du har ångrat dig så häver vi avtalet. Därefter skickar du tillbaka din oanvända box/modul och ditt programkort till Sappa, frakten står du för. 

    Du har ingen ångerrätt om du har skaffat ett abonnemang hos en återförsäljare.

  • Vad krävs för att C More's streamingtjänst ska fungera på min dator?

    Du behöver installera mediaspelaren Silverlight på din dator (www.microsoft.com/getsilverlight). Systemkraven är olika beroende på om du använder PC eller Mac. Systemkraven finns listade på samma sida som programmet.

    Operativsystem: Microsoft Windows XP SP2, Vista, 7 eller Mac OS X 10.4-10.7

    Webbläsare: Endast Internet Explorer 8 eller senare, Firefox 3.6 eller senare, Chrome eller Safari

    Cookies: På Javascript: På Media Player: Silverlight

    Uppkopplingshastighet: Bredbandsuppkoppling, minimum 3 Mbit/s

  • Jag kan inte logga in på Viaplay, när aktiveras mitt konto?

    Ditt Viaplaykonto aktiveras en arbetsdag efter beställningen.

  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya och fräscha batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Om den fortfarande inte fungerar är du välkommen att kontakta vårt kundlojalitetscenter så hjälper vi dig.