Bli kund hos Sappa
Frågor och svar
Hur beställer jag tjänster hos Sappa?
Såhär gör du för att beställa tjänster på Sappas hemsida:
1. Klicka dig via huvudmenyn in på den tjänst du är intresserad av att köpa.
Här har du några genvägar:
2. Den fyrkantiga rutan i nedre högra hörnet är din varukorg. För att du ska kunna göra dina val i varukorgen, se aktuella priser och villkor samt se om vi kan leverera önskad tjänst:
- Om du är ny kund - sök på din adress i den fyrkantiga rutan i nedre högra hörnet och se om vi kan leverera önskad tjänst till dig.
- Om du är befintlig kund - logga in.
Din varukorg uppdateras automatiskt när du är inne på en produkt. Om du t.ex. lägger till utrustning eller ändrar hastighet på ditt valda bredband uppdateras detta direkt i din varukorg. Lämnar du din sida försvinner dina val i varukorgen.
3. När du känner dig nöjd med dina val i varukorgen klickar du på "Gå vidare". Då hamnar du in i kassan där du får mata in dina uppgifter. Du godkänner ditt köp med mobilt Bank-ID.
4. Klart! Efter ditt köp får du en köpbekräftelse på mejlen.
Vill du hellre beställa via personlig hjälp? Se information längre ner på sidan.
Jag vill beställa TV, behöver jag utrustning?
För att kunna se på Sappas TV-paket och kanaler via linjär-TV behöver du TV-utrustning. Utrustningen, som kan vara digitalbox eller TV-modul beroende på vart du bor, behövs för att läsa TV-signalen så att du kan se kanalerna.
För att kunna se på våra playtjänster behövs ingen TV-utrustning. Då kan du istället titta via app i mobil och surfplatta eller via webbläsaren på datorn.
Alla våra paket med TV-kanaler (oavsett om det är Sappas egna paket eller från andra programbolag som t.ex. TV4) ger också tillgång till playtjänst.
Om du är osäker på om en produkt är en TV- och eller playprodukt kan du se information om det på respektive produktsida. Se exempel för ikonerna på TV4 Sport Max här:
Behöver jag ha ett programkort för att se på TV från Sappa?
Det beror på vilken typ av TV-leverans du har.
Om du bor i ett hus eller en lägenhet som får digitalt okrypterad signal räcker det att du ansluter din TV med antennkabel till antennuttaget och gör en digital kanalsökning. Då får du digitala kanaler i HD-kvalitet utan utrustning. Det här är en ganska vanlig lösning för basutbud hos bostadsrättsföreningar och fastighetsägare.
Om du har analog-TV fungerar det på samma sätt som ovan, fast du kommer inte få samma ljud- och bildkvalitet.
Den vanliga digital-TV:n kräver både digitalbox eller modul och ett programkort för att läsa in kanalerna.
Alla tilläggspaket (dvs kanaler utöver ett basutbud, som exempelvis TV4 eller Sappa Fem) behöver också både digitalbox/modul och programkort.
Psst... När du beställer online ser vi till att du får med dig allt du behöver för att se TV på din adress!
Om jag uppgraderar min bredbandshastighet, ändras hastigheten direkt?
Om du vill ändra din bredbandshastighet slår din ändring igenom först två dagar efter att du skapat din beställning, det gäller både köp som gjorts via hemsidan och via kontakt med vår kundsupport.
I praktiken innebär det att om du uppgraderar ditt abonnemang någon gång under tisdagen, så har du din gamla hastighet hela tisdagen och onsdagen och din nya hastighet slås på torsdagen klockan 00:01.
Jag har beställt, när kommer min utrustning?
Utrustning skickas i samband med startdatum för din tjänst, det tar 3-5 arbetsdagar från beställning till att din utrustning är framme. Om du har startdatum långt fram skickas inte din utrustning förrän datumet närmar sig, då får du din utrustning ca två veckor innan start.
Har du beställt tjänster som kräver att du aktivt gör något för att starta upp dem, får du ytterligare ett mejl inom kort med hur du går till väga.
Hur fungerar leveransen av min utrustning?
Sappa skickar paket via PostNord.
När din försändelse är registrerad och har skickats aviseras du via sms. När din försändelse är redo att hämtas upp på postombudet, aviseras du via sms. Om du inte har mobilnummer registrerat hos oss, aviseras du via brev.
Paketet lagras hos postombudet i 14 dagar. Det går inte att förlänga datumet. Efter 14 dagar skickas paketet tillbaka till Sappas lager.
Kan någon annan hämta min försändelse?
Ja, någon annan kan hämta en försändelse åt dig. Personen måste kunna uppvisa sin egen och din legitimation vid utlämningstillfället. Du kan också godkänna på distans via mobilt bank-ID i PostNord-appen.
Du kan även ge fullmakt åt någon annan att hämta dina försändelser, fullmakten finns att ladda ned på PostNords hemsida och lämnas in till något av deras Företagscenter ca en vecka innan den ska börja gälla.
Kan jag få information från er via post?
Som ett växande bolag är det viktigt att vi tar vårt ansvar för miljön, på stora sätt som små. Som en del i vårt hållbarhetsarbete jobbar vi för att helt sluta med att skicka information per brev – ett mål som vi successivt närmar oss. För att du inte ska missa viktig information rörande dina tjänster behöver du ha en giltig mejladress eller mobilnummer registrerat hos oss.
KONTAKT - ÄRENDE
Skapa ett ärende
Skapa ett ärende och följ hanteringen av det inne på Mitt Sappa. Med ett ärende förser du vår kundsupport med all relevant information, så att de enkelt kan lösa din förfrågan — även utanför ordinarie öppettider.
Om du redan är kund, skapa ditt ärende här.
Om du inte är kund, skapa ditt ärende här.
KONTAKT - BESTÄLLNING
Ring vår kundtjänst
Ring försäljningslinjen på knappval 2.
Ordinarie kundsupport: 0774 - 444 744
Boxholm: 0142 - 663 740 (välj knappval 5).
Gävleborg,Holmsund, Obbola: 0774 - 444 744 (välj knappval 4)
Malmö: 040 - 444 100
Öppet vardagar 9-18 & helger 10-14.