Hur ser jag att mina enheter hemma har bra wifi-täckning?

Om du loggar in i routerns meny ser du en karta över alla anslutna enheter. Gröna enheter har mycket bra täckning. Gula har lite sämre täckning men ska ändå fungera utan några direkta problem. Är en enhet röd bör du tänka över vart den är placerad i förhållande till routern. Kan du inte flytta routern eller enheten närmare varandra behöver du en Sappa Wifi Extra enhet. Hur du loggar in hittar du här.

Relaterade frågor

  • Kan jag ha ett eget wifi-nät för besökare?

    Ja det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.

    Läs mer
  • Hur byter jag namn på mitt wifi?

    Vill du använda ett eget namn på ditt wifi behöver du logga in i routern för att ändra det. Du kan läsa mer om hur du loggar in i routern här.

    Läs mer
  • Vad heter nätverket när man använder Sappa Wifi?

    Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi?

    Sappa Wifi är en tilläggstjänst till Sappas bredbandsabonnemang. Tjänsten är till för att göra det enkelt att koppla upp och hålla koll på dina anslutna enheter hemma. I tjänsten ingår hjälp med att ställa in nätet för bästa prestanda samt en modern och kraftfull router.

    Läs mer
  • Vad är bästa placeringen av routern hemma?

    Undvik att ställa den i ena hörnet av ditt boende. Se den trådlösa täckningen som en cirkel.  Försök att ställa den så centralt som möjligt att få cirkeln att täcka hela ditt hem. Använd gärna en liten längre nätverkskabel för att ansluta routern till inkommande internetanslutning. Undvik också att placera den inne i ett skåp, elcentral eller liknande utan placera den fritt med gott utrymme till annan elektronik om möjligt.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om. Ring, maila eller chatta med oss!