Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merAbsolut! Du kan anpassa kanallistan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig lite åt mellan de olika boxarna. Kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFör att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFelmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet.
Läs merOm fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merJa, du kan använda ditt konto fritt inom EU.
Läs merFör att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. När du registrerar dig behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa och därefter anger du din e-postadress. Efter att du aktiverat Viaplay kommer tjänsten igång efter kl 16 nästkommande vardag.
Läs merNär du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merNej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.
Läs merDet går inte att ha trådlös TV från Sappa i dagsläget. Vi rekommenderar att digitalboxen är direktkopplat mellan ditt antennuttag eller tjänstefördelare.
Läs merVi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merJa, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten.
Leta efter dena ikon:
För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merVi säljer inga routrar i dagsläget.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merVi har inte någon hastighetsgaranti för vårt bredband. Den hastighet som nämns i våra abonnemang, exempelvis 100/100, är den maximala hastighet du som kund kan uppnå med just det abonnemanget.
Läs merDu kan enkelt via Mitt Sappa ändra din bredbandshastighet eller se vilka hastigheter du har tillgång till. Behöver du hjälp kan du alltid kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFör att se om vi kan leverera bredband hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFör att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.
Läs merNej, i dagsläget erbjuder vi inte statiska IP-adresser.
Läs merDet första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merOm du surfar trådlöst rekommenderar vi att du ser över täckningen mellan din router och den enhet du surfar på. Ibland kan det hjälpa att flytta routern till en annan plats i hemmet.
Läs merDu kan enkelt hitta användarnamn och lösenord för ditt trådlösa nätverk på din router. Om du ändrat det ursprungliga lösenordet rekommenderar vi att du kollar instruktionsboken för din router, så du kan återställa detta.
Läs merJa, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor.
Läs merKontrollera att telefoni-dosan är inkopplad på rätt sätt, om den är det och ingen ton finns, kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merNär man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad.
Läs merFör att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.
Läs merEn leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.
Läs merDet aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.
Läs merDu kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.
Läs merPå Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig.
Läs merDu skaffar e-faktura via din internetbank. Fyll i "AB Sappa" som företagsnamn och efterfrågas ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura eller inne på Mitt Sappa.
Läs merOm fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merNej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.
Läs merI nuläget erbjuder vi endast månadsfakturering för våra kunder.
Läs merVi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura.
Läs merI de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.
Läs merFör att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.
Läs merSjälvklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.
Läs merOm du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFör att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp.
Läs merDu kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Du kan också ta del av personliga erbjudanden eller beställa en pay-per-view match.
Läs merFör oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.
Läs merOm du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp.
Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.
Läs merPå Mitt Sappa kan du se om du har någon bindningstid på ditt abonnemang och hur lång den är. På flera av våra kanalpaket kan du själv välja om du vill ha bindningstid eller inte.
Läs merOm du inte kan se alla kanaler i ditt utbud rekommenderar vi att du kontrollerar att ditt programkort sitter korrekt i din box eller TV-modul. Om du har en box rekommenderar vi att du gör en omstart av denna. Har du en TV-modul kan det vara bra att ta ur denna ur din TV och sätta i den på nytt.
Läs merNär du får detta meddelande kan det vara bra att kontrollera att ditt programkort sitter i korrekt i din box. Det kan hjälpa att ta ut kortet ur boxen och prova att vända på det.
Läs merNär du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merNär det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFelmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet.
Läs merVi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!