Verifiering av bredbandsportar
Frågor och svar
Varför behöver Sappa verifiera vilken lägenhet som hör till vilket bredband?
Vi genomför just nu en större uppgradering i våra bakomliggande bakomliggande utrustningar och system. När det är klart kommer detta bland annat ge oss en bättre översikt över vart i nätet problemet uppstått vid driftstörningar och göra att vi snabbare kan koppla på tilläggstjänster som era hushåll beställer.
I samband med detta passar vi även på att säkerställa informationen om vilka bostäder som är kopplade vart i vårt nät, i enlighet med de lagkrav som Post- och telestyrelsen ställer mot oss som tjänsteleverantör. Därför kommer era hushåll behöva verifiera sina anslutningar efter att arbetet är gjort. Det handlar alltså om en uppdaterad kartläggning av hur "lägenhet X" är ansluten till "bredband X".
Hur kommer verifieringen att gå till för våra hushåll?
Mellan klockan 9-11 kommer bredband, fast telefoni och TV-tjänster hemma hos era hushåll komma och gå från och till, medan vi utför arbetet. Så fort det är klart (senast kl. 11:00) dyker en sida upp automatiskt i hushållens webbläsare på datorer, mobiler eller surfplattor. Tänk dig ungefär så som det fungerar när du ansluter dig till wifi på ett hotell, flygplats eller tåg och behöver logga in innan du kan surfa vidare.
Där behöver hushållen bara välja sitt lägenhetsnummer i en lista innan de kan gå vidare, och blir sen ombedda att skapa en kundprofil hos Sappa. Sen startar tjänsterna igång igen.
Detta kommer bara ske en enda gång, för att kartlägga nätet i fastigheten.
När man gjort sin verifiering, vad händer då?
Efter att man gjort de två stegen i verifieringen kan det ta upp till 30 minuter, men oftast mindre, innan tjänsterna kommer igång igen. Om man gjort verifieringen innan arbetet är klart klockan 11:00 kan man uppleva vissa störningar fortfarande, men efter 11:00 kommer allt vara igång som vanligt igen.
Vart vänder man sig om man behöver hjälp?
Om man behöver hjälp med verifieringen, eller om tjänsterna krånglar efteråt kan man höra av sig till 0770-45 73 47 — vår prioriterade inje för hushåll med gruppavtal. Vi har öppet vardagar 9-18 och helger 10-14.