Verifiering av bredbandsportar
Frågor och svar
Varför behöver Sappa verifiera vilken lägenhet som hör till vilket bredband?
Post- och telestyrelsen (myndigheten som reglerar oss som bredbandsleverantör) har ställt lagkrav på kartläggning av vilken bredbandsanslutning som hör ihop med vilken bostad. Verifieringen handlar alltså om att koppla ihop "bredbandsanslutning nr 1" med "lägenhet nr 1" i våra system.
Samtidigt passar vi på att förbättra våra bakomliggande utrustningar och system, som kommer att hjälpa oss med att exempelvis få en bättre uppfattning om vart problemet finns vid driftstörningar och snabbare koppla på tilläggstjänster som hushållet beställt.
Hur kommer verifieringen att gå till för våra hushåll?
Under förmiddagen den dagen som verifieringen startar i er fastighet kommer en hemsida automatiskt dyka upp på enheter anslutna till lägenheternas bredband. Tänk dig ungefär så som det fungerar när du ansluter dig till wifi på ett hotell, flygplats eller tåg och behöver logga in innan du kan surfa vidare.
Då behöver hushållen bara välja sitt lägenhetsnummer i en lista innan de kan gå vidare, och blir sen ombedda att skapa en kundprofil hos Sappa. Detta kommer bara ske en enda gång, för att kartlägga nätet i fastigheten.
När verifieringen startar kommer det se ut såhär:
BILD
Betyder detta att ni ser vilken bredbandstrafik som går till vilken lägenhet?
Nej, som tjänsteleverantör har vi ingen som helst insyn i användarnas trafik på internet.
När man gjort sin verifiering, vad händer då?
Det tar ungefär fem minuter och sedan kommer tjänsterna vara igång igen, och era hushåll märker ingen skillnad från tidigare.
Efter att man valt sin lägenhet på verifieringssidan kommer man också slussas till Sappa.se för att aktivera sin kundprofil om man inte gjort det sedan tidigare.
Vart vänder man sig om man behöver hjälp?
Om man behöver hjälp med verifieringen, eller om tjänsterna krånglar efteråt kan man höra av sig till 0770-45 73 47 — vår prioriterade snabblinje för hushåll med gruppavtal.