Info om verifiering
Vad det innebär och vad du behöver göra!
Vad innebär "verifiering"?
För att förbättra driftsäkerheten av våra tjänster till gruppanslutna brf:er och fastigheter behöver vi verifiera hur din uppkoppling når din lägenhet. Därför behöver varje hushåll bekräfta sin adress på en dator, surfplatta eller mobil som är ansluten till bredbandet.
Bredband, TV-tjänst och ev. fast telefoni kommer vara pausade i bostaden tills verifieringen är klar.
Om din bostad påverkas, gör såhär:
1. Först pågår ett arbete från vårt håll, som gör att din uppkoppling kan krångla mellan kl. 9-13. Efter 13:00, öppna en ny sida i din webbläsare på din dator, mobil eller surfplatta medan du är ansluten till bredbandet.
2. En sida som uppmanar till verifiering dyker automatiskt upp i webbläsaren. Där kommer den ligga kvar tills verifieringen är slutförd.
3. Fyll i ditt personnummer så kan vi enkelt hitta vilken adress du är folkbokförd på. Godkänn att adressen stämmer så slussas du vidare för att skapa en kundprofil på Sappa.se. Då kommer ditt bredband fungera som vanligt igen.
Frågor och svar
Verifieringssidan dyker inte upp automatiskt — vad gör jag?
Får du inte fram verifieringssidan automatiskt, behöver du istället ange sidans IP-adress manuellt. Det gör du genom att skriva 10.0.0.253 i sökfältet på webbläsaren (där du brukar skriva adresser till hemsidor som ex. sappa.se).
Jag är klar med verifieringen, men mina tjänster fungerar inte?
Kommer ditt bredband inte igång fast du verifierat dig, och klockan är över 13:00, starta om din bredbandsutrustning — router och tjänstefördelare om du har en sådan.
Om det inte fungerar, kan du under vår kundsupports öppettider ringa vårt VIP-nummer för att komma fram snabbt. Vi har öppet 8-19 på vardagar och 10-14 på helger.
Under stängda telefontider kan du skapa ett ärende genom att logga in på Mitt Sappa.