Info om verifiering
Vad det innebär och vad du behöver göra!
Vad innebär "verifiering"?
För att förbättra driftsäkerheten av våra tjänster behöver vi verifiera hur din uppkoppling når din lägenhet. Därför behöver vissa hushåll som är anslutna med Sappas bredband bekräfta sin adress på en dator, surfplatta eller mobil som är ansluten till bredbandet.
Bredband, TV-tjänst och ev. fast telefoni kommer vara pausade i bostaden tills verifieringen är klar.
Fastigheter vi verifierar denna veckan
Om du upplever problem med ditt bredband idag, börja med att kolla här om din bostad påverkas av det här arbetet.
Tisdag 18 februari
- Brf Boysen
- Brf Smultronstället i Ytterby
- Solbacken Brf Riksbyggen
Torsdag 20 februari
- Brf Fårholmen
- Brf Orrholmsstrand
- Brf Strandudden i Karlstad
- Brf Grand Hotell
- HSB BRF Jakobsbergsskogen
- Brf Fenix 12
- Brf Docklands
Om din bostad påverkas, gör såhär:
1. Först pågår ett arbete från vårt håll, som gör att din uppkoppling kan komma och gå, där det är borta i upp till 30 minuter åt gången mellan kl. 9-13. Efter 13:00, öppna en ny sida i din webbläsare på din dator, mobil eller surfplatta medan du är ansluten till bredbandet.
2. En sida som uppmanar till verifiering dyker automatiskt upp i webbläsaren. Där kommer den ligga kvar tills verifieringen är slutförd. Om det inte fungerar, skriv istället in sidans IP-adress manuellt. Det gör du genom att skriva 10.0.0.253 i sökfältet på webbläsaren.
3. Fyll i ditt personnummer så kan vi enkelt hitta vilken adress du är folkbokförd på. Godkänn att adressen stämmer så slussas du vidare för att skapa en kundprofil på Sappa.se. Då kommer ditt bredband fungera som vanligt igen.
Frågor och svar
Verifieringssidan dyker inte upp automatiskt — vad gör jag?
Får du inte fram verifieringssidan automatiskt, behöver du istället ange sidans IP-adress manuellt. Det gör du genom att skriva 10.0.0.253 i sökfältet på webbläsaren (där du brukar skriva adresser till hemsidor som ex. sappa.se).
Jag är klar med verifieringen, men mina tjänster fungerar inte?
Kommer ditt bredband, TV eller telefoni inte igång fast du verifierat dig, och klockan är över 13:00, behöver du starta om din utrustning. Det gäller alltså din router, digitalbox och tjänstefördelare (om du har en).
Om det inte fungerar, kan du under vår kundsupports öppettider ringa vårt VIP-nummer på 0770-45 73 47 för att komma fram snabbt. Vi har öppet 9-18 på vardagar och 10-14 på helger.
Under stängda telefontider kan du skapa ett ärende genom att logga in på Mitt Sappa.