Nu byter vi fakturasystem - till Billogram!

I juni får du som kund tillgång till en ny modernare faktura. Bytet sker automatiskt och genomförs för att göra det smidigare för dig som kund att ta emot och betala dina fakturor. 

För dig som kund innebär övergången till Billogram en rad fördelar:

  • Möjlighet att enkelt aktivera autogiro
  • Se tydligt om/när en betalning är genomförd
  • Minskad risk för felbetalningar
  • Minskat klimatavtryck

Viktiga datum?

  • 22 maj är sista dagen för dig som är autogirokund att neka autogiromigreringen.
  • I mitten av maj får du din sista faktura från vår nuvarande fakturapartner.
  • Från och med juni får du dina fakturor från oss via Billogram.

Med den nya designen på fakturan - både i webbläsare och på papper - blir det tydligare för dig vad som ska betalas. På den digitala fakturan kan du dessutom se om något ändras på din faktura och om din betalning har gått iväg. 

Vad behöver jag göra?

Om du har autogiro:  Det medgivande för autogiro du har registrerat hos oss kommer att flyttas över till Billogram och fortlöpa som vanligt. Du kommer att få information om hur du gör om du inte vill att vi flyttar över din autogirobetalning automatiskt till nya betalsystemet. 

Om du har e-faktura: Det medgivande för e-faktura du har registrerat hos oss kommer att flyttas över till Billogram automatiskt. I samband med att du ska betala din första e-faktura via Billogram kommer din bank att be dig godkänna det nya bankgirot. 

Om du har pappersfaktura: Har du idag pappersfaktura kommer du fortsatt få fakturor via brev. Uppmärksamma att de nya fakturorna också har ändrat bankgiro-nummer som betalningen ska ske till. 

Om du har mejlfaktura: Din mejlfaktura fortsätter att skickas till dig utan att du behöver göra något, dock kommer den framöver från mejladressen system@billogram.com. Uppmärksamma att de nya fakturorna också har ändrat bankgiro-nummer som betalningen ska ske till. 

Om du vill passa på att byta till en annan faktureringsmetod, kan du ändra det inne på Mitt Sappa.

Frågor och svar

  • Hur aktiverar jag autogiro?

    Autogiro gör det möjligt att fakturabeloppet automatiskt dras från det bankkonto du har uppgett i din ansökan. Via Billogram är det enkelt för dig att aktivera autogiro efter att du fått din första faktura från oss.

    Läs mer
  • Om jag redan har autogiro, vad gör jag då?

    Du som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom Billograms faktureringstjänst.

    Läs mer
  • Kan jag få fakturan via mejl istället för pappersfaktura?

    Du kan enkelt övergå från pappersfaktura till att få din faktura via mejl. På din pappersfaktura finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt. Du registrerar dig via QR-kod, sms eller en webbplatslänk.

    Läs mer
  • Vad händer om jag har betalat för mycket på en faktura?

    Att vara snabb på fingrarna är lätt hänt. Om du betalt in en för stor summa eller dubbelbetalt en faktura, registrerar systemet automatiskt överbetalningen. Överbetalningen skickas tillbaka till dig antingen via bankgiro-överföring eller genom en värdeavi.

    Läs mer
  • När ser jag min faktura?

    Vi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen till banken tills du ser den kan det ta upp till 24 timmar.

    Läs mer

Har du fler frågor? 

På Billograms hjälpcenter finns fler frågor och svar för dig som vår fakturamottagare. Där kan du även använda deras chatt eller ställa fler frågor genom att använda "skicka en förfrågan"-funktionen. 

BILLOGRAMS HJÄLPCENTER