Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Hur ändrar jag min bredbandshastighet?

    Du kan enkelt via Mitt Sappa ändra din bredbandshastighet eller se vilka hastigheter du har tillgång till. Du är självklart välkommen att kontakta oss på hej@sappa.se och 0774-444 744 om du hellre skulle vilja det. Vi finns tillgängliga alla dagar, året om kl. 8-22. Välkommen!

    Läs mer
  • Kan jag ha bredband från Sappa?

    För att veta ifall du kan få bredband från Sappa behöver du söka på din adress på sappa.se. Detta gör du genom att klicka på ”sök adress”. Du kan även ringa oss på 0774-444 744, alla dagar 8-22. När du gjort sökningen kan du se vilka bredbandshastigheter du har tillgång till.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Mitt bredband fungerar inte. Vad gör jag?

    Det första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så ring till oss på 0774-444 744 så hjälper vi dig!

    Läs mer
  • Kan jag behålla mitt nummer?

    För att ta med dig ditt befintliga hemtelefon-nummer till Sappa så behöver du ange detta i din beställning till oss, ring gärna till oss på 0774-444 744 när du vill beställa telefoni så hjälper vi dig med detta. När man tar med sig sitt nummer från sin tidigare operatör så tar det 15 dagar.

    Läs mer
  • Vad gör jag om min telefon inte fungerar?

    Kontrollera att telefoni-dosan är inkopplad på rätt sätt, om den är det och ingen ton finns, kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. 

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    För att skaffa e-faktura så anmäler du detta via din internetbank. När du söker efter oss så söker du efter Sappa eller AB Sappa. Följ instruktionen på skärmen. Har du ansökt om e-faktura får du en e-faktura i din internetbank nästa gång vi fakturerar.

    Läs mer
  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om fakturan inte är betald i tid så skickar vi en påminnelsefaktura! På din nästa faktura kommer vi även ta ut en påminnelseavgift på 60 kr.

    Läs mer
  • Avisering för autogiro?

    Nej. Enbart om din abonnemangskostnad ändras så kommer du få hem ett autogirobesked som visar vilket belopp som kommer dras från ditt konto. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att i till exempel mars betalar du för april, detta innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på första fakturan.

    Läs mer
  • När får jag min faktura?

    Vi skickar alla fakturor från Sappa i mitten av månaden och de har förfallodatum den sista samma månad.

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Kan jag behålla mitt nummer?

    För att ta med dig ditt befintliga hemtelefon-nummer till Sappa så behöver du ange detta i din beställning till oss, ring gärna till oss på 0774-444 744 när du vill beställa telefoni så hjälper vi dig med detta. När man tar med sig sitt nummer från sin tidigare operatör så tar det 15 dagar.

    Läs mer
  • Kan jag använda C More's streamingtjänst utomlands?

    Ja, du kan använda ditt konto fritt inom EU.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Viaplay?

    För att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. När du registrerar dig behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa och därefter anger du din e-postadress. 

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    Att göra en fabriksåterställning innebär att du återställer digitalboxens inställningar till hur de var när du fick den. Funktionen finns i alla våra digitalboxar och används som verktyg för att försöka lösa problem som uppkommit. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Finns playtjänster tillgängliga i boxen?

    Nej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.

    Läs mer
  • Vad gör jag om min telefon inte fungerar?

    Kontrollera att telefoni-dosan är inkopplad på rätt sätt, om den är det och ingen ton finns, kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. 

    Läs mer
  • Jag vill betala med e-faktura, hur gör jag?

    Ja självklart! E-faktura är dessutom ett jättebra sätt att betala på – du får räkningarna direkt till din Internetbank, du slipper tänka på OCR-nummer och belopp och dessutom slipper du fakturaavgiften på 30 kr. Allt du behöver tänka på är att godkänna fakturan i din internetbank.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen via autogiroblankett som man skickar in till Sappa eller så kan man ansöka via sin internetbank.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22. 

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Går det att överlåta ett abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ett abonnemang till någon annan, så länge den personen bor i ett hus som är anslutet till Sappa. När ett abonnemang överlåts följer bindningstider, programkort och eventuell hårdvara med till den nya kunden.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja du kan använda Chromecast om du har en Chromecast kopplad till din TV.

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst när jag beställer C More?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud även via C More-appen och cmore.se. Streama ditt utbud fritt på flera enheter. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att veta ifall du kan få TV via Sappa behöver du söka på din adress på sappa.se. Detta gör du genom att klicka på ”sök adress” längst upp i högra hörnet på hemsidan eller våra kanalpaketsidor. Du kan även ringa oss på 0774-444 744 eller chatta med oss. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Behöver jag ha bredband för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett bredbandsabonnemang för att kunna ha IPTV från Sappa.

    Läs mer
  • Var kan jag köpa min hårddisk?

    Du kan skaffa din hårddisk på vår hemsida, när du genomför din beställning av box. Har du redan en box och bara vill ha hårddisken rekommenderar vi dig att kontakta oss på hej@sappa.se eller 0774-444 744 så hjälper vi dig med beställning.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!