Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten. 

    Leta efter dena ikon: 
    Chromecast

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen via autogiroblankett som du skickar in till Sappa eller så kan du ansöka via din internetbank. Du kan ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • Vad är en leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att betala från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp. 

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Ingår Viaplay när jag beställer kanalpaket från Viasat?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från Viasat får du även tillgång till samma utbud i Viaplay-appen eller på viaplay.se. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två stycken samtidigt.

    Läs mer
  • Det står "ingen signal" eller "svag signal". Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet. 

    Läs mer
  • Får jag någon avisering om jag har autogiro?

    Nej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du tillgång till C Mores streamingtjänst där du kan streama innehållet på flera enheter.  Ditt konto aktiveras samtidigt som ditt TV-abonnemang.

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du som befintlig kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play. Om du som ny kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer det igång vid startdatum av avtalet.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • Mitt programkort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Om ditt programkort slutat att fungera kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ett nytt. Vanligtvis kostar ett nytt programkort 125 kr. 

    Läs mer
  • Kan man sätta barnlås på TV:n?

    Du kan aktivera föräldralås på de kanaler som du inte vill att barnen ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Har du aktiverat föräldralås så behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Du kan också ta del av personliga erbjudanden eller beställa en pay-per-view match. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med Sappa Play?

    Via mobil och surfplatta: Ladda ner appen Sappa Play i App-store eller Google Play. Därefter registrerar du dig med ditt kundnummer och det lösenord som du använder till Mitt Sappa. Har du glömt ditt lösenord kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad är Sappa Play?

    Med Sappa Play kan du se program i mobilen, datorn och surfplattan. Du kan också streama till din TV med hjälp av Airplay och Chromecast. Enkelt och smidigt kan du se program 7 dagar bakåt i tiden eller kolla program som går live. Läs mer om Sappa Play här

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer
  • Vad är analog TV?

    Det finns olika typer av bildkvaliteter, analog är en av dem. Detta utbud får du tillgång till utan någon extra utrustning, det räcker att koppla in en antennkabel direkt in i din TV. Om du skaffar digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet samt större möjligheter att välja det utbud som passar just dig.

    Läs mer
  • Hur gör jag om jag ångrar mitt köp?

    Om du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp.

    Läs mer
  • Jag har beställt utrustning från er, när får jag det?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.

    Läs mer
  • Får jag med allt som behövs för att komma igång?

    När du beställer en digitalbox från oss får du med en strömkabel, HDMI/Scart-kabel, fjärrkontroll och batterier. Det du själv behöver skaffa är en antennkabel/nätverkskabel. Du kan skaffa detta via oss eller i en vanlig elektronikbutik.

    Läs mer
  • När får jag min faktura?

    Vi skickar alla fakturor från Sappa i mitten av månaden och de har förfallodatum den sista samma månad.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!