Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.
Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merAbsolut! Du kan anpassa kanallistan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig lite åt mellan de olika boxarna.
Läs merFör att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merFelmeddelandet kan bero på flera olika saker. Följ våra tre steg nedan för att se om det kan lösa problemet.
Läs merOm fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merJa det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.
Läs merVi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.
Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.
Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.
Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.
Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.
Läs merJa, det gör vi!
Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merDin Extra-enhet blir en kopia av din router. Du kommer därför inte behöva göra några inställningar av den. Efter installering kommer din dator, mobil etc. själv välja om den vill kommunicera direkt med routern eller med extendern/repeatern.
Läs merSappa Wifi Extra är ett tillägg till ditt Sappa Wifi i det fall du önskar utöka räckvidden av din wifi signal. Tjänsten består av en repeater/extender som paras ihop med din router och gör att dina enheter kan kommunicera med denna istället för din router när avståndet börjar bli för långt till routern.
Läs merJa, du kan använda ditt konto fritt inom EU.
Läs merFör att komma igång med Viaplay behöver du skapa ett konto på signup.viaplay.se/sappa. Kontot kan skapas ca 10 min efter beställning gjorts (gäller ej mellan kl 00:00-05:00). När du registrerar dig väljer du "Sappa" i formuläret. Därefter behöver du använda ditt kundnummer hos Sappa (finns på Mitt Sappa) och därefter anger du din e-postadress.
Läs merNär du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual.
Läs merNej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.
Läs merDet går inte att ha trådlös TV från Sappa i dagsläget. Vi rekommenderar att digitalboxen är direktkopplat mellan ditt antennuttag eller tjänstefördelare.
Läs merVi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merJa, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten.
Leta efter dena ikon:
För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merJa, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor.
Läs merKontrollera att telefoni-dosan är inkopplad på rätt sätt, om den är det och ingen ton finns, kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merDu gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen.
Läs merNär man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad.
Läs merFör att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.
Läs merAtt göra en beställning är enkelt. Gå till Omsorgsportalen, ange din adress och välj bland de tjänster som finns tillgängliga där du bor.
Läs merDe flesta produkter är enkla att koppla in och börja använda, men om du behöver hjälp kan du välja till detta i samband med din beställning.
Läs merI samband med beställningen kommer en orderbekräftelse till den mailadress du uppgivit i beställningen, från Omsorgsportalen. Har du beställt installation blir du kontaktad för bokning av tid. Tjänsterna börjar fungera så snart välfärdsbredbandet är aktiverat. I de fall där tjänsterna inte kopplas via välfärdsbredband så börjar de fungera så snart du kopplat in dem.
Läs merDet går bra att beställa för en anhörig, oavsett om det är denna som själv ska stå som fakturamottagare eller om det är du som anhörig som står för fakturan. Det viktiga är att leveransadressen avser den adress dit tjänsten ska levereras och användas, för att välfärdsbredbandet ska kunna kopplas till rätt bostad.
Läs merAlla priser finns på Omsorgsportalen.se, knappa in din adress eller gå vidare utan adress för att se listan över tjänster och tillhörande priser. Välfärdsbredband är inkluderat i tjänsterna vilket innebär att du inte behöver betala för separat bredband.
Läs merBeroende på vilken tjänsteleverantör du valt finns olika alternativ för betalning, läs mer under respektive tjänst på Omsorgsportalen.se.
Läs merEn leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.
Läs merDet aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.
Läs merDu kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.
Läs merPå Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig.
Läs merDu skaffar e-faktura via din internetbank. Fyll i "Sappa", "AB Sappa" eller "Sappa AB" (olika namn beroende på bank) som företagsnamn och efterfrågas ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura eller inne på Mitt Sappa.
Läs merOm fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merNej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.
Läs merI nuläget erbjuder vi endast månadsfakturering för våra kunder.
Läs merVi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura.
Läs merI de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.
Läs merFör att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.
Läs merSjälvklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.
Läs merOm du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merJa det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.
Läs merFör att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp.
Läs merDu kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Du kan också ta del av personliga erbjudanden eller beställa en pay-per-view match.
Läs merFör oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.
Läs merOm du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp.
Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.
Läs merOm du har fått en faktura med ett minusbelopp innebär det att du har pengar tillgodo hos oss som läggs på nästkommande fakturor.
Om du har autogiro så betalas istället pengarna ut till dig senast vid nästa månadsskifte. Om du inte har autogiro men önskar på beloppet utbetalt är du välkommen att höra av dig till oss.
En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.
Läs merI nuläget erbjuder vi endast månadsfakturering för våra kunder.
Läs merDet går absolut att ordna. Kontakta oss så hjälper vi dig! Du når oss på hej@sappa.se.
Läs merDu kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.
Läs merPå Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig.
Läs merOm fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merVi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura.
Läs merVi skickar alla fakturor från Sappa i mitten av månaden och de har förfallodatum den sista samma månad.
Läs merVi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om. Ring, maila eller chatta med oss!