Frågor och svar

Här hittar du svaren på många av våra vanligaste frågor från kunder. 

Vanligaste frågorna 

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Kan jag ha ett eget wifi-nät för besökare?

    Ja det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Hur funkar Sappa Wifi Extra?

    Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.

    Läs mer
  • Säljer ni routrar?

    Ja, det gör vi! 

    Läs mer
  • Hur byter jag namn på mitt wifi?

    Vill du använda ett eget namn på ditt wifi behöver du logga in i routern för att ändra det. Du kan läsa mer om hur du loggar in i routern här.

    Läs mer
  • Vad heter nätverket när man använder Sappa Wifi?

    Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Vilket lösenord använder jag för att ansluta till enheten?

    Din Extra-enhet blir en kopia av din router. Du kommer därför inte behöva göra några inställningar av den. Efter installering kommer din dator, mobil etc. själv välja om den vill kommunicera direkt med routern eller med extendern/repeatern.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi Extra?

    Sappa Wifi Extra är ett tillägg till ditt Sappa Wifi i det fall du önskar utöka räckvidden av din wifi signal. Tjänsten består av en repeater/extender som paras ihop med din router och gör att dina enheter kan kommunicera med denna istället för din router när avståndet börjar bli för långt till routern.

    Läs mer
  • Hur ändrar jag min bredbandshastighet?

    Du kan enkelt via Mitt Sappa höja din bredbandshastighet och se vilka hastigheter du har tillgång till. För att byta din befintliga bredbandshastighet till en lägre hastighet, behöver du kontakta oss på telefon, på vardagar 8-17. 

    Läs mer
  • Kan jag använda C More's streamingtjänst utomlands?

    Ja, du kan använda ditt konto fritt inom EU.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play utomlands?

    Ja Sappa Play fungerar inom alla EU-länder. Du behöver inte göra något, bara logga in och börja streama.

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta oss via chatten här på sidan eller genom att logga in på Mitt Sappa och lämna ett ärende. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då det kan försvaga signalen och påverka din TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst. 

    Läs mer
  • Finns det en bra översikt på vart jag har installerat Trygg Surf eller Sappa ID-skydd?

    Ja. Du kan se en enkel överblick vilka enheter du har skyddade i Säkerhetsportalen. I programmen finns en länk som tar dig direkt till portalen.

    Läs mer
  • Hur länge gäller mina licenser på Sappa Trygg Surf och Sappa ID-skydd?

    De gäller så länge du har ett aktivt abonnemang på Sappa trygg Surf eller Sappa ID-skydd. Avslutar du något av abonnemangen slutar licensen att gälla vid samma tidpunkt som abonnemanget.

    Läs mer
  • Jag har glömt mitt lösenord hur kan jag återställa det?

    Vid inloggningen till säkerhetsportalen kan du enkelt återställa ditt lösenord om du glömt bort det genom att trycka på "Glömt lösenord".

    Läs mer
  • Vad finns för funktioner i Sappa ID-skydd?

    Med Sappa ID-skydd slipper du oroa dig för att dina personliga uppgifter läcker ut. Tjänsten bevakar de konton & uppgifter som finns kopplade mot de mejladresser du vill bevaka och som du har registrerar i appen eller programmet via din dator. I säkerhetsportalen som du får tillgång till när du köper tjänsten kan du även registrera uppgifter om telefonnummer, kreditkort, körkort, personnummer, kontonummer, passnummer och användarnamn som tjänsten övervakar och varnar dig om i de fall någon av uppgifterna upptäcks i ett dataintrång. Uppstår en läcka får du direkt meddelande och kan motverka en läcka genom att t.ex byta lösenord för aktuellt konto. Tjänsten hjälper dig också hålla koll på alla dina lösenord. 

    Läs mer
  • Vad är leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Vad är avstängningsavgift?
    Om vi på grund av obetald påminnelsefaktura behövt släcka din signal kommer du få en avstängningsavgift för de administrativa kostnaderna. Eftersom vi fakturerar i förskott kan avgiften släpa någon månad om signalen släcktes efter faktureringsdatum.  Läs mer
  • Hur läser jag av mina faktura?

    Här kan du som får din faktura via mejl, brev eller laddat ner den som PDF, få hjälp med hur fakturan ska läsas av och vilka uppgifter du behöver för att registrera en betalning. Om du har e-faktura eller autogiro registreras din betalning direkt i din internetbank utan att du behöver öppna fakturan. 

    Läs mer
  • När ser jag min faktura?

    Vi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen till banken tills du ser den kan det ta upp till 24 timmar.

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    Vi har digitala hjälpguider som tar dig igenom steg för steg hur din utrustning ska kopplas in. För att komma till guiderna tryck här. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixarna. Hemfixarna är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Kan jag pausa mina abonnemang jag har från Sappa?

    Ja det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att avsluta din/dina tjänster hos Sappa behöver du ringa oss på 0774-444 744. Öppettider för uppsägning och nedgraderingar är vardagar 9-17, helger stängt. Det beror på att dina abonnemang kan vara beroende av varandra, eller påverka dina övriga tjänster.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Där hittar du även hjälp baserad på tjänsterna och utrustningen som du har. Du kan också ta del av personliga erbjudanden och beställa föer tjänster. 

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer
  • Hur gör jag om jag ångrar mitt köp?

    Om du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp.

    Läs mer
  • Jag har beställt utrustning från er, när får jag det?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.

    Läs mer