Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Min uppkoppling bryts med jämna mellanrum, vad kan jag göra?

    Om du surfar trådlöst rekommenderar vi att du ser över täckningen mellan din router och den enhet du surfar på. Ibland kan det hjälpa att flytta routern till en annan plats i hemmet.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Mitt bredband fungerar inte. Vad gör jag?

    Det första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi har inte någon hastighetsgaranti för vårt bredband. Den hastighet som nämns i våra abonnemang, exempelvis 100/100, är den maximala hastighet du som kund kan uppnå med just det abonnemanget.

    Läs mer
  • Mitt bredband går långsamt, vad kan jag göra?

    Till att börja med rekommenderar vi på Sappa att du som använder en dator direktkopplar denna med en nätverkskabel. Om du inte har möjlighet att göra detta och endast surfar trådlöst kan det vara bra att kontrollera att din router är placerad optimalt sett till täckningen hemma hos dig.

    Läs mer
  • Det står "allvarligt fel" på min TV. Vad gör jag?

    När det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med C More's streamingtjänst?

    När du skaffar ett kanalpaket från C More får du tillgång till C Mores streamingtjänst där du kan streama innehållet på flera enheter.  Ditt konto aktiveras samtidigt som ditt TV-abonnemang.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Play?

    Med Sappa Play kan du se program i mobilen, datorn och surfplattan. Du kan också streama till din TV med hjälp av Airplay och Chromecast. Enkelt och smidigt kan du se program 7 dagar bakåt i tiden eller kolla program som går live. Läs mer om Sappa Play här

    Läs mer
  • Vad är det för pinkod till de olika digitalboxarna?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

    Läs mer
  • Jag vill önska en kanal som inte finns i ert utbud

    Vi tar gärna emot ditt önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Kontakta oss så ser vi till att framföra ditt önskemål. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag behålla mitt telefonnummer?

    Ja, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor. 

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!