Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen så kan du ansöka via din internetbank eller via autogiroblankett som du skickar in till Sappa. Ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Hur funkar Sappa Wifi Extra?

    Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi?

    Sappa Wifi är en tilläggstjänst till Sappas bredbandsabonnemang. Tjänsten är till för att göra det enkelt att koppla upp och hålla koll på dina anslutna enheter hemma. I tjänsten ingår hjälp med att ställa in nätet för bästa prestanda samt en modern och kraftfull router.

    Läs mer
  • Hur ställer jag in namnet på wifi:t?

    Det gör du genom att ändra inställningarna i din router. Extra-enheten kommer automatiskt få samma inställningar. Läs mer om hur du gör det här.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Hur ansluter jag min bärbara hårddisk till en digitalbox?

    Anslut din hårddisk till boxen med tillhörande USB-kabel. När du ansluter en ny disk bekräftar boxen det och ber dig trycka ”ok” för att se tillgängliga media. Du får sedan instruktioner i tv-bilden för att formatera disken. Hastighetstest och formatering utförs och boxen presenterar vad den klarar av i form av inspelningsprestanda. 

    Läs mer
  • Ingår Viaplay när jag beställer kanalpaket från V sport, series & film?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från V sport, series & film får du även tillgång till samma utbud i Viaplay-appen eller på viaplay.se. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två stycken samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du som befintlig kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play. Om du som ny kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer det igång vid startdatum av avtalet.

    Läs mer
  • Vilken extern hårddisk passar Sappas digitalboxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Denna hårddisk finns i vårt sortiment i en storlek som är 1TB och kostar 1195kr.

    Läs mer
  • Går det att använda en bärbar hårddisk både till boxen och datorn samtidigt?

    Nej. Det går inte. Hårddisken du ansluter till boxen kommer formateras och krypteras för att bara användas till inspelade program. Väljer du att plugga ur den från boxen och använda den till datorn kommer du behöva formatera om den på nytt för att kunna använda den. Använd gärna GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm för att formatera en hårddisk till datorn som du använt till en digitalbox.

    Läs mer
  • Vad finns för funktioner i Sappa Trygg Surf?

    Sappa Trygg Surf ger dig ett komplett och prisat skydd. I alla dina enheter får du skydd mot virus, skadliga webbsidor & ransomware. Du får även funktioner som säkra bankbesök online, familjeregler & VPN funktionalitet.

    Läs mer
  • Hur beställer jag digitala omsorgstjänster?

    Att göra en beställning är enkelt. Gå till Omsorgsportalen, ange din adress och välj bland de tjänster som finns tillgängliga där du bor.

    Läs mer
  • Kan jag beställa för en närstående?

    Det går bra att beställa för en anhörig, oavsett om det är denna som själv ska stå som fakturamottagare eller om det är du som anhörig som står för fakturan. Det viktiga är att leveransadressen avser den adress dit tjänsten ska levereras och användas, för att välfärdsbredbandet ska kunna kopplas till rätt bostad.

    Läs mer
  • Vad är VPN och varför är det viktigt?

    VPN är en förkortning för virtuellt privat nätverk och är en tjänst som hjälper dig att surfa säkert och privat online. Att surfa utan en VPN är som om att gå runt på stan med din adress synligt tryckt på din tröja. På internet innebär det att din dator eller mobils IP-adress är synlig för alla ställen du surfar på. Vad en VPN gör är att den skapar en tunnel för din internet­uppkoppling och döljer din adress. På det sättet kan ingen se vad du gör med en VPN aktiverad.

    Läs mer
  • Hur kommer tjänsterna igång?

    I samband med beställningen kommer en orderbekräftelse till den mailadress du uppgivit i beställningen, från Omsorgsportalen. Har du beställt installation blir du kontaktad för bokning av tid. Tjänsterna börjar fungera så snart välfärdsbredbandet är aktiverat. I de fall där tjänsterna inte kopplas via välfärdsbredband så börjar de fungera så snart du kopplat in dem.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    Du skaffar e-faktura via din internetbank. Fyll i "Sappa", "AB Sappa" eller "Sappa AB" (olika namn beroende på bank) som företagsnamn och efterfrågas ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura eller inne på Mitt Sappa.

    Läs mer
  • Kan jag ändra till kvartals- eller årsfaktura?

    I nuläget erbjuder vi endast månadsfakturering för våra kunder.

    Läs mer
  • Vad är leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixarna. Hemfixarna är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Där hittar du även hjälp baserad på tjänsterna och utrustningen som du har. Du kan också ta del av personliga erbjudanden och beställa föer tjänster. 

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att avsluta din/dina tjänster hos Sappa behöver du ringa oss på 0774-444 744. Öppettider för uppsägning och nedgraderingar är vardagar 9-17, helger stängt. Det beror på att dina abonnemang kan vara beroende av varandra, eller påverka dina övriga tjänster.

    Läs mer
  • Jag har beställt utrustning från er, när får jag det?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Hur lång är min bindningstid?

    Mitt Sappa kan du se om du har någon bindningstid på ditt abonnemang och hur lång den är. På flera av våra kanalpaket kan du själv välja om du vill ha bindningstid eller inte. 

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Kan jag pausa mina abonnemang jag har från Sappa?

    Ja det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.

    Läs mer
  • Vad har Sappa Wifi-routern för tekniska specifikationer?

    Du hittar alla specifikationer i databladet för Genexis ED-500. Alternativt i den kompletta manualen. Du hittar dessa här.

    Läs mer
  • Vad är lösenordet för mitt wifi?

    Lösenordet till ditt wifi står efter WIFI-key på routerns etikett eller på den etikett som följde med löst i förpackningen. Har du ändrat lösenordet till ett eget gäller det istället. Skulle du återställa routern byts eget satt lösenord tillbaka till det som står på etiketten.

    Läs mer
  • Vad heter nätverket när man använder Sappa Wifi?

    Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi?

    Sappa Wifi är en tilläggstjänst till Sappas bredbandsabonnemang. Tjänsten är till för att göra det enkelt att koppla upp och hålla koll på dina anslutna enheter hemma. I tjänsten ingår hjälp med att ställa in nätet för bästa prestanda samt en modern och kraftfull router.

    Läs mer
  • Vad är bästa placeringen av routern hemma?

    Undvik att ställa den i ena hörnet av ditt boende. Se den trådlösa täckningen som en cirkel.  Försök att ställa den så centralt som möjligt att få cirkeln att täcka hela ditt hem. Använd gärna en liten längre nätverkskabel för att ansluta routern till inkommande internetanslutning. Undvik också att placera den inne i ett skåp, elcentral eller liknande utan placera den fritt med gott utrymme till annan elektronik om möjligt.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in i min router för att göra inställningar?

    För att kunna logga in i din router behöver du vara ansluten till den med en nätverkskabel eller det till Wifi som tillhör den. Öppna din webbläsare och surfa till http://sappawifi.login. Användarnamn är ”user” och lösenordet står efter Password på routerns etikett eller på etiketten som följde med löst.

    Läs mer
  • Hur byter jag namn på mitt wifi?

    Vill du använda ett eget namn på ditt wifi behöver du logga in i routern för att ändra det. Du kan läsa mer om hur du loggar in i routern här.

    Läs mer
  • Kan jag prioritera trafiken för utvalda enheter med Sappa Wifi-routern?

    Ja det kan du göra. Vill du att t.ex att din Apple-TV som du streamar via ska ha företräde på att komma åt Internet kan du aktivera den enheten i Easy QoS listan när du loggat in i din router. Du kan självklart välja fritt vilka enheter som ska prioriteras. Kom ihåg att spara ändringen för att den ska bli aktiv.

    Läs mer
  • Kan jag återställa min router?

    Ja. Du kan återställa din router till ursprungsinställningarna. Det finns ett litet hål ovanför den röda WAN porten på routerns baksida. Tryck in knappen med ett  gem eller liknande under 10 sek. När du släpper knappen återställs routern till ursprungsinställningar. Tänk på att samtliga inställningar du gjort själv försvinner om du återställer routern.

    Läs mer
  • Kan man ansluta en hårddisk till routern för att använda i nätverket?

    Ja. Det går bra. Anslut en bärbar hårddisk eller ett minne till USB-porten på routern. Denna kommer sedan presenteras som en nätverksenhet i de datorer som är anslutna till nätverket.

    Läs mer
  • Kan jag ha ett eget wifi-nät för besökare?

    Ja det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.

    Läs mer
  • Hur ser jag att mina enheter hemma har bra wifi-täckning?

    Om du loggar in i routerns meny ser du en karta över alla anslutna enheter. Gröna enheter har mycket bra täckning. Gula har lite sämre täckning men ska ändå fungera utan några direkta problem. Är en enhet röd bör du tänka över vart den är placerad i förhållande till routern. Kan du inte flytta routern eller enheten närmare varandra behöver du en Sappa Wifi Extra enhet. Hur du loggar in hittar du här.

    Läs mer
  • Hur startar jag om min router?

    Enklast är att bryta strömmen till enheten. Sätt tillbaka strömsladden efter ca 30 sek och låt routern starta upp. Du kan också starta om routern inne i routerns meny under filken som heter ”System”. Där hittar du ”Restart router”.

    Läs mer
  • Kan man begränsa åtkomsten till wifi:t för enheter under vissa tider?

    Ja. Det finns en inställning när du loggat in i din router som heter ”Parental Control” som du hittar under menyfilken ”Network”. Där kan du ställa in begräsning för vissa enheter under bestämda dagar och tider.

    Läs mer