Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Hur ändrar jag min bredbandshastighet?

    Du kan enkelt via Mitt Sappa ändra din bredbandshastighet eller se vilka hastigheter du har tillgång till. Du är självklart välkommen att kontakta oss på hej@sappa.se och 0774-444 744 om du hellre skulle vilja det. Vi finns tillgängliga alla dagar, året om kl. 8-22. Välkommen!

    Läs mer
  • Kan jag ha bredband från Sappa?

    För att veta ifall du kan få bredband från Sappa behöver du söka på din adress på sappa.se. Detta gör du genom att klicka på ”sök adress”. Du kan även ringa oss på 0774-444 744, alla dagar 8-22. När du gjort sökningen kan du se vilka bredbandshastigheter du har tillgång till.

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Mitt bredband fungerar inte. Vad gör jag?

    Det första man kan testa är att starta om sin tjänstefördelare och router om man har en sådan. Vid låg eller ingen hastighet testa gärna att direktkoppla med en nätverkskabel mellan tjänstefördelaren och en dator och se hur det fungerar då. Hjälper inget av detta så ring till oss på 0774-444 744 så hjälper vi dig!

    Läs mer
  • Kan jag behålla mitt nummer?

    För att ta med dig ditt befintliga hemtelefon-nummer till Sappa så behöver du ange detta i din beställning till oss, ring gärna till oss på 0774-444 744 när du vill beställa telefoni så hjälper vi dig med detta. När man tar med sig sitt nummer från sin tidigare operatör så tar det 15 dagar.

    Läs mer
  • Vad gör jag om min telefon inte fungerar?

    Kontrollera att telefoni-dosan är inkopplad på rätt sätt, om den är det och ingen ton finns, kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. 

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    För att skaffa e-faktura så anmäler du detta via din internetbank. När du söker efter oss så söker du efter Sappa eller AB Sappa. Följ instruktionen på skärmen. Har du ansökt om e-faktura får du en e-faktura i din internetbank nästa gång vi fakturerar.

    Läs mer
  • Vad händer om jag inte betalar min faktura i tid?

    Om fakturan inte är betald i tid så skickar vi en påminnelsefaktura! På din nästa faktura kommer vi även ta ut en påminnelseavgift på 60 kr.

    Läs mer
  • Avisering för autogiro?

    Nej. Enbart om din abonnemangskostnad ändras så kommer du få hem ett autogirobesked som visar vilket belopp som kommer dras från ditt konto. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att i till exempel mars betalar du för april, detta innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på första fakturan.

    Läs mer
  • När får jag min faktura?

    Vi skickar alla fakturor från Sappa i mitten av månaden och de har förfallodatum den sista samma månad.

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Vad är fabriksåterställning?

    Att göra en fabriksåterställning innebär att du återställer digitalboxens inställningar till hur de var när du fick den. Funktionen finns i alla våra digitalboxar och används som verktyg för att försöka lösa problem som uppkommit. Om du vill ha hjälp att göra en fabriksåterställning, kontakta oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör felanmälan genom att kontakta oss på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Du kan också chatta direkt med oss på sappa.se. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att veta ifall du kan få TV via Sappa behöver du söka på din adress på sappa.se. Detta gör du genom att klicka på ”sök adress” längst upp i högra hörnet på hemsidan eller våra kanalpaketsidor. Du kan även ringa oss på 0774-444 744 eller chatta med oss. Vi svarar alla dagar, året om 8-22.

    Läs mer
  • Behöver jag ha bredband för att ha IPTV?

    Nej, du behöver inte ha ett bredbandsabonnemang för att kunna ha IPTV från Sappa.

    Läs mer
  • Det står "allvarligt fel" på min TV. Vad gör jag?

    När det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln på den i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så ring till oss på 0774-444 744 så hjälper vi dig vidare.

    Läs mer
  • Hur beställer jag en match via pay-per-view (PPV)?

    Med C More PPV kan du enkelt beställa enstaka matcher från Allsvenskan och SHL direkt till din TV.

    Läs mer
  • Hur utökar jag mitt TV-utbud?

    Du kan enkelt logga in via "Mitt Sappa" på sappa.se för att beställa fler kanaler eller kanalpaket. Du kan också kontakta oss på 0774-444 744, hej@sappa.se eller eller chatta med oss. Vi finns tillgängliga och svarar alla dagar, året om kl. 8-22. Ta del av vårt utbud här

    Läs mer
  • Vad är digital-TV?

    Med digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet på dina kanaler. För att få in kanalerna digitalt så behöver man ha en digital mottagare, t ex digitalbox eller inbyggt i din TV. Med digital-TV har du större möjligheter att kunna välja ditt utbud själv.

    Läs mer
  • Vilka kanaler ingår i mitt basutbud?

    Vi har olika basutbud på olika orter och i olika föreningar respektive olika fastighetsägare. Enklaste sättet för att ta reda på hur just ditt utbud ser ut, är att logga in på Mitt Sappa. Du kan också ringa till oss på 0774-444 744 eller prata med din förening eller fastighetsägare.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att önska nya kanaler till ert utbud?

    Vi tar gärna emot önskemål om nya kanaler då vi alltid vill utveckla våra tjänster och produkter. Ring oss gärna på 0774-444 744 eller maila hej@sappa.se

    Läs mer
  • Hur byter jag kanaler i Sappa Fem och Sappa Tio?

    Logga in på Mitt Sappa för att byta kanaler. Där ser du även tydligt vilka kanaler du kan byta till. Du kan även ringa oss på 0774-444 744, maila till hej@sappa.se eller skriva till oss på chatten här på sappa.se, så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Det står "ingen signal" eller "svag signal". Vad ska jag göra?

    Felmeddelandet kan bero på flera olika saker.

    Läs mer
  • Vad är analog TV?

    Det finns olika typer av bildkvaliteter, analog är en av dem. Detta utbud får du tillgång till utan någon extra utrustning, det räcker att koppla in en antennkabel direkt in i din TV. Med digital-TV får du bättre bild- och ljudkvalitet samt större möjligheter att välja det utbud som passar just dig.

    Läs mer
  • Jag har störningar på mina analoga kanaler. Vad gör jag?

    Börja med att kontrollera att din antennkabel är ordentligt ansluten i både antennuttaget i väggen och i din TV. Vi rekommenderar att ni har antennkabeln kopplad direkt mellan uttaget och din TV.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!