Hur gör jag en kanalsökning?

Hur du gör en kanalsökning varierar beroende på vilken utrustning du har. 

Nedan följer guider för några av våra digitalboxar. Om din boxmodell inte finns med, eller om du behöver hjälp med att göra en kanalsökning, kan du kontakta oss så hjälper vi dig. 

Dilog DC-280HD & Dilog DC-235HD Meny > Installation > Automatisk kanalsökning kabel-TV > Ställ dig på Nätverkssökning och tryck på OK-knappen > Nu bör sökningen starta och när den är klar så väljer du ’’Spara’’

Dilog DC-260 Meny > Installation > Kanalsökning > Tryck på OK för att starta sökningen, när sökningen startar så kommer man att se flera kanaler rulla förbi. När den är klar så trycker ni OK på nytt för att sedan spara.

Dilog DIP-701, Dilog DCH-760, DCH-810 & Dilog DCH-820 Meny > Konfiguration (Verktygslådan) > Gå till kanalinställningar > Pinkod är 1111 om man inte har ändrat den själv > Tryck ’’Start’’ > Nu börjar kanalsökningen.


Hur du gör en kanalsökning om du inte har digitalbox varierar beroende på vilken modell du har på din TV. Här har vi sammanställt en generell guide på hur det oftast går till – vi hoppas att den kan vara till hjälp.

Automatisk kanalsökning digitalt (DVB-C sökning) – För dig som har digitala kanaler i ditt basutbud 

  1.      Gå in på kanalsökningsfliken på din TV. Den brukar finnas under inställningar eller under installationsfliken.
  2.       Välj autoinställning/autosökning
  3.       Anslutning/Sök typ: Antenn – Kabel
  4.       Val av operatör – Övrig
  5.       Modulation – Auto
  6.       Symbolhastighet – Auto
  7.       Nätverkssökning – Snabb

Om du inte hittar alla dina kanaler med den automatiska kanalsökningen, gå vidare med en manuell kanalsökning istället. Se nedan.

Manuell kanalsökning (DVB-C sökning)

Använd följande värden när du ska söka kanaler i ett Sappa-nät:

  •          Frekvens: 306 MHz
  •          Symbolhastighet: 6.875 MS/s
  •          Modulation: 64 QAM
  •          Nätverkssökning: JA, 100 (00100)

TIPS!
När du har matat in rätt värden kommer det stå Sappa som nät i sökrutan.

Kanalsökning med CA-modul – För dig som har TV-modul

För er med CA-modul kan TV:ns sökvärden vara förinställda på någon annan operatörs värden. För att komma åt att ändra sökvärdena kan du behöva byta landinställningar till Finland eller Norge.

Det kan stå nätverks-ID istället för nätverkssökning och då ska värdet vara 100. Vid fler än tre siffror att skriva under ”nätverks-ID” ska du skriva nollor före 100. T.ex 00100.

Har du fler än tre siffror att skriva under ”frekvens” ska du skriva nollor efter 306. T.ex 306 000.

Relaterade frågor

  • Jag kan inte se alla kanaler i mitt utbud?

    Om du inte kan se alla kanaler i ditt utbud rekommenderar vi att du kontrollerar att ditt programkort sitter korrekt i din box eller TV-modul. Om du har en box rekommenderar vi att du gör en omstart av denna. Har du en TV-modul kan det vara bra att ta ur denna ur din TV och sätta i den på nytt.

    Läs mer
  • Det står "kortproblem" på min TV. Vad betyder det?

    När du får detta meddelande kan det vara bra att kontrollera att ditt programkort sitter i korrekt i din box. Det kan hjälpa att ta ut kortet ur boxen och prova att vända på det.

    Läs mer
  • Vad är fabriksåterställning?

    När du gör en fabriksåterställning återställs digitalboxens inställningar till hur det var när du först fick boxen. Funktionen finns i samtliga av våra boxar och instruktioner finns i boxens instruktionsmanual.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Det står "allvarligt fel" på min TV. Vad gör jag?

    När det står ”Allvarligt fel” på din TV så har digitalboxen tappat kontakten med den inkommande TV-signalen. Felmeddelandet låter allvarligare än vad det är. Det man kan testa själv är att starta om digitalboxen genom att dra ur strömkabeln i några sekunder och sedan sätta tillbaka den igen, tänk på att det kan ta en liten stund för boxen att starta upp efter en omstart. Om det inte vill komma igång efter omstart så kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om. Ring, maila eller chatta med oss!