Frågor och svar

Vi hjälper dig med att svara på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga så är du välkommen att kontakta oss så hjälper vi dig.

Vanligaste frågorna 

  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att kontakta oss så hjälper vi dig. Om du vill se våra aktuella driftstörningar eller kommande arbeten kan du gå till sappa.se/driftinformation där du alltid hittar den senaste informationen. 

    Läs mer
  • Kan jag använda Chromecast?

    Ja, du kan använda Chromecast med Sappa Play. Om du vill casta program genom Chromecast trycker du på ikonen i Sappa Play och väljer den Chromecast-enhet som du vill streama till. Tänk på att vara uppkopplad på samma nätverk som Chromecastenheten. 

    Leta efter dena ikon: 
    Chromecast

    Läs mer
  • Ingår C More's streamingtjänst om jag har ett C More paket?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från C More får du även tillgång till samma utbud i C Mores app eller på cmore.se. Du kan aktivera totalt fyra enheter och streama på två stycken enheter samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Kan jag ha telefoni från Sappa?

    För att veta ifall du kan få fast telefoni från Sappa behöver du söka på din adress på hemsidan . Du kan också ringa oss på 0774- 444 744 så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag autogiro?

    Det finns två sätt att ansöka om autogiro från Sappa, antingen via autogiroblankett som du skickar in till Sappa eller så kan du ansöka via din internetbank. Du kan ladda ner vår autogiroblankett här

    Läs mer
  • Vad är en leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Hur gör jag för att betala från en utländsk bank?

    Du kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att säga upp ditt abonnemang behöver du kontakta oss så hjälper vi dig. När vi avslutar ditt abonnemang behöver du meddela oss dina personuppgifter/kundnummer och vilket abonnemang du vill säga upp. 

    Läs mer

Behöver du hjälp med något annat?

  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixare. Hemfixare är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Kan jag ha trådlös TV?

    Det går inte att ha trådlös TV från Sappa i dagsläget. Vi rekommenderar att digitalboxen är direktkopplat mellan ditt antennuttag eller tjänstefördelare.

    Läs mer
  • Jag har problem med inspelningar på min box?

    I de fall du upplever att boxen inte vill spela in överhuvudtaget rekommenderar vi att du gör en formatering av den hårddisk du har kopplad till din digitalbox. Du kan finna instruktioner för detta i instruktionsmanualen till digitalboxen. Observera att tidigare inspelningar du gjort raderas om du gör en formatering.

    Läs mer
  • Finns playtjänster tillgängliga i boxen?

    Nej, i dagsläget finns det inte tillgång till playtjänster (On Demand-tjänster) i Sappas digitalboxar.

    Läs mer
  • Hur ska digitalboxen kopplas till tjänstefördelaren?

    Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta kundtjänst på 0774-444 744 eller hej@sappa.se. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då vi inte kan garantera en bra TV-upplevelse.

    Läs mer
  • Var kan jag köpa min hårddisk?

    Du kan skaffa din hårddisk på vår hemsida, när du genomför din beställning av digitalbox. Har du redan en digitalbox och bara vill ha hårddisken rekommenderar vi dig att kontakta oss så hjälper vi dig med beställning. Läs mer om vår hårddisk här

    Läs mer
  • Kan jag använda mig av en TV-modul?

    För att kunna använda en TV-modul så behöver du ha kabel-TV. Din TV behöver ha dessa egenskaper för att det ska fungera med TV-modul:
    - MPEG-4
    - CI+

    Läs mer
  • Kan jag göra en egen lista som bara innehåller mina kanaler?

    Absolut! Du kan anpassa kanallistan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig lite åt mellan de olika boxarna. Kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur länge gäller min garanti på min utrustning?

    Du har 2 års garanti på din hårdvara. 

    Läs mer
  • Hur kommer jag igång med mitt bredband?

    För att komma igång med ditt bredband så behöver du en nätverkskabel kopplad från din tjänstefördelare till din dator. I tjänstefördelaren finns det en LAN-port där bredbandet är aktiverat. För att få veta exakt vilken det är, ring till oss på 0774-444 744.

    Läs mer
  • Vilken extern hårddisk passar Sappas digitalboxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Denna hårddisk finns i vårt sortiment i en storlek som är 1TB och kostar 1195kr.

    Läs mer
  • Behöver jag ha ett programkort för att se på TV från Sappa?

    Du behöver ett programkort för att kunna se digital-TV från Sappa. Det är programkortet som tillsammans med din box eller TV-modul gör tillgång till de kanaler du köper digitalt från oss.

    Läs mer
  • Vad är det för pinkod till de olika digitalboxarna?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

    Läs mer
  • Vilka digitalboxar är godkända hos Sappa?

    De digitalboxar som du kan använda dig av hittar du här

    Läs mer
  • Jag har satt i min TV-modul, varför kan jag inte se mina kanaler?

    1. Har du gjort en kanalsökning via DVB-C med Sappas värden? Om inte, börja med det. Värdena du skall uppge vid kanalsökning är följande:

    Läs mer
  • Har boxarna inbyggd hårddisk?

    Nej, vi har valt att inte ha en inbyggd hårddisk i våra digitalboxar så att du som kund själv ska kunna bestämma hur mycket du vill kunna spela in. Vill du köpa till en hårddisk till din digitalbox kan du beställa detta från oss. Läs mer om vilken hårddisk vi rekomenderar här

    Läs mer
  • Vad behöver jag för att komma igång med telefoni?

    När man skall komma igång med sin telefoni så behöver man ha en telefonibox kopplad till sin tjänstefördelare. Denna beställer man från oss i samband med att man beställer telefoni. Den kostar 395 kr som en engångskostnad. 

    Läs mer
  • Min fjärrkontroll är trasig. Vad gör jag?

    Prova först att byta till nya batterier i fjärrkontrollen. Ett tips är även att kolla så att ingen knapp har fastnat intryckt på fjärrkontrollen.

    Läs mer
  • Mitt programkort har gått sönder. Vad gör jag nu?

    Om ditt programkort slutat att fungera kan du kontakta oss så hjälper vi dig med ett nytt. Vanligtvis kostar ett nytt programkort 125 kr. 

    Läs mer
  • Kan man sätta barnlås på TV:n?

    Du kan aktivera föräldralås på de kanaler som du inte vill att barnen ska se. Funktionen hittar du i boxens meny. Har du aktiverat föräldralås så behöver du trycka in en kod för att få tillgång till de låsta kanalerna.

    Läs mer

Sappas kundlojalitetscenter

Vi vill vara Sveriges kundvänligaste företag. Därför finns vi tillgängliga alla dagar, året om 8-22. Ring, maila eller chatta med oss!