Hjälpguider

Här hittar du guider som täcker det mesta av det du kan tänkas behöva hjälp med. Vi har samlat guider för allt ifrån hur du kommer igång med en tjänst, till hur du felsöker den eller förbättrar den.





Vanligaste frågorna

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Kan jag ha ett eget wifi-nät för besökare?

    Ja det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Hur funkar Sappa Wifi Extra?

    Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.

    Läs mer
  • Vad är lösenordet för mitt wifi?

    Lösenordet till ditt wifi står efter WIFI-key på routerns etikett eller på den etikett som följde med löst i förpackningen. Har du ändrat lösenordet till ett eget gäller det istället. Skulle du återställa routern byts eget satt lösenord tillbaka till det som står på etiketten.

    Läs mer
  • Säljer ni routrar?

    Ja, det gör vi! 

    Läs mer
  • Går det att använda en bärbar hårddisk både till boxen och datorn samtidigt?

    Nej. Det går inte. Hårddisken du ansluter till boxen kommer formateras och krypteras för att bara användas till inspelade program. Väljer du att plugga ur den från boxen och använda den till datorn kommer du behöva formatera om den på nytt för att kunna använda den. Använd gärna GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm för att formatera en hårddisk till datorn som du använt till en digitalbox.

    Läs mer
  • Hur ansluter jag min bärbara hårddisk till en digitalbox?

    Anslut din hårddisk till boxen med tillhörande USB-kabel. När du ansluter en ny disk bekräftar boxen det och ber dig trycka ”ok” för att se tillgängliga media. Du får sedan instruktioner i tv-bilden för att formatera disken. Hastighetstest och formatering utförs och boxen presenterar vad den klarar av i form av inspelningsprestanda. 

    Läs mer
  • Behöver hårddisken vara formaterad på ett speciellt sätt för att funka?

    Köper du hårddisk via Sappa kommer den fungera utan att göra något särskilt. Vanligtvis fungerar det även bra att använda en hårddisk du köpt i annan butik eller  redan har hemma och använt till annat. Skulle det vara så att du använder en egen hårddisk och boxen inte hittar den kan du behöva formatera den på egen hand via att ansluta den till en dator. Använd då gärna programmet GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm. Se till att hårddisken bara har 1 partition och använd filformatet FAT32 eller NTFS

    Läs mer
  • Varför kan jag inte se TV3 Sport HD längre?
    Leverantören NENT Group har valt att lägga ner kanalen. TV-innehållet som du kunnat se på TV3 Sport HD sänds nu på V sport extra, som ingår i flera av våra kanalpaket.  Läs mer
  • Vad är det för pinkod till de olika digitalboxarna?

    Pinkoden varierar mellan boxarna. Dilog DIP-701 och DCH-760 har pinkod 1111 och de andra boxarna från Sappa har pinkod 0000. Tänk på att du kan ändra koden själv och att det då är den pinkoden som gäller.

    Läs mer
  • Vad är VPN och varför är det viktigt?

    VPN är en förkortning för virtuellt privat nätverk och är en tjänst som hjälper dig att surfa säkert och privat online. Att surfa utan en VPN är som om att gå runt på stan med din adress synligt tryckt på din tröja. På internet innebär det att din dator eller mobils IP-adress är synlig för alla ställen du surfar på. Vad en VPN gör är att den skapar en tunnel för din internet­uppkoppling och döljer din adress. På det sättet kan ingen se vad du gör med en VPN aktiverad.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst. 

    Läs mer
  • Vad gör jag om min telefon inte fungerar?
    Att telefonin inte fungerar kan bero på flera lolika saker. Följ vår felsökningsguide här, så får du hjälp med att identifiera och lösa problemet. Till guiden.  Läs mer
  • Kan jag behålla mitt telefonnummer?

    Ja, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor. 

    Läs mer
  • Hur länge gäller mina licenser på Sappa Trygg Surf och Sappa ID-skydd?

    De gäller så länge du har ett aktivt abonnemang på Sappa trygg Surf eller Sappa ID-skydd. Avslutar du något av abonnemangen slutar licensen att gälla vid samma tidpunkt som abonnemanget.

    Läs mer
  • Vart hittar jag programmen och apparna till Sappa Trygg Surf och Sappa ID-skydd?

    Efter att du tecknat abonnemang får du ett välkomstmejl som guidar dig genom nedladdning och installation. För mobila enheter hittar du dem i respektive butik och för datorer finns det länkar som leder till nedladdning i det välkomstmejl du får.

    Läs mer
  • Hur kan jag se om mitt barn har stängt av VPN?

    Gå till personer-vyn och gå in på den barnprofil du vill se. Tryck på inforutan med ett utropstecken för mer info (visas ingen ruta har barnet inte stänkt av VPN). Du kan nu se både när barnet stängde av VPN samt när hen satte på VPN igen. Är inte VPN påslaget igen syns bara när barnet senast stängt av VPN.

    Läs mer
  • På hur många enheter kan jag installera Sappa Trygg Surf och Sappa ID-skydd?
    • Trygg Surf kan du installera på 15 enheter.
    • Den fristående VPN klienten som tillhör Trygg Surf som är för datorer kan du installera på 5 enheter.
    • Sappa ID-skydd kan du installera på 25 enheter och kan bevaka upp till 5 mejladresser.
    Läs mer
  • Vilka enheter stödjer Trygg Surf & Sappa-ID-skydd?

    För iOS och Andriod finns appar att ladda ner från respektive butik. För datorer finns stöd för både Windows och MAC. VPN klienten som ingår i Trygg Surf har ett fristående program för Windows och MAC. För mobila enheter är VPN klienten inbyggt i Trygg Surf programvaran.

    Läs mer
  • Vad finns för funktioner i Sappa ID-skydd?

    Med Sappa ID-skydd slipper du oroa dig för att dina personliga uppgifter läcker ut. Tjänsten bevakar de konton & uppgifter som finns kopplade mot de mejladresser du vill bevaka och som du har registrerar i appen eller programmet via din dator. I säkerhetsportalen som du får tillgång till när du köper tjänsten kan du även registrera uppgifter om telefonnummer, kreditkort, körkort, personnummer, kontonummer, passnummer och användarnamn som tjänsten övervakar och varnar dig om i de fall någon av uppgifterna upptäcks i ett dataintrång. Uppstår en läcka får du direkt meddelande och kan motverka en läcka genom att t.ex byta lösenord för aktuellt konto. Tjänsten hjälper dig också hålla koll på alla dina lösenord. 

    Läs mer
  • Jag betalar mina fakturor via e-faktura idag, vad behöver jag göra?

    Det enda du behöver göra är att godkänna våra nya inbetalningsuppgifter hos din bank och aktivera möjligheten för e-faktura igen, därefter kommer allt att löpa på precis som vanligt med dina e-fakturor.

    Läs mer
  • Hur aktiverar jag en e-faktura?

    Efter att du fått din första faktura från oss kan du enkelt byta till e-faktura, du går då in på din internetbank och fyller i dina uppgifter enligt instruktionerna. Vårt avsändarnamn är Sappa/Billogram.

    Läs mer
  • Jag har fått en faktura med ett minusbelopp, vad innebär det?

    Om du har fått en faktura med ett minusbelopp innebär det att du har pengar tillgodo hos oss som läggs på nästkommande fakturor.
    Om du har autogiro så betalas istället pengarna ut till dig senast vid nästa månadsskifte. Om du inte har autogiro men önskar på beloppet utbetalt är du välkommen att höra av dig till oss.

    Läs mer
  • Får jag någon avisering om jag har autogiro?

    Nej, det är enbart om din abonnemangskostnad ändras som vi skickar hem en avisering till dig. Där kan du se vad det nya beloppet vi drar från ditt konto kommer att vara. Ditt autogirobesked gäller därefter tillsvidare till dess att abonnemangskostnaden skulle ändras igen.

    Läs mer
  • Jag hittar inte min faktura?

    Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig. 

    Läs mer
  • Hur läser jag av mina faktura?

    Här kan du som får din faktura via mejl, brev eller laddat ner den som PDF, få hjälp med hur fakturan ska läsas av och vilka uppgifter du behöver för att registrera en betalning. Om du har e-faktura eller autogiro registreras din betalning direkt i din internetbank utan att du behöver öppna fakturan. 

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • Varför har jag fått en faktura från Billogram?

    Billogram är den faktureringstjänst som vi på Sappa nu använder oss av för att skapa och skicka dina fakturor.

    Läs mer
  • När ser jag min faktura?

    Vi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen till banken tills du ser den kan det ta upp till 24 timmar.

    Läs mer
  • Om jag redan har autogiro, vad gör jag då?

    Du som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom Billograms faktureringstjänst.

    Läs mer
  • Kan jag pausa mina abonnemang jag har från Sappa?

    Ja det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Där hittar du även hjälp baserad på tjänsterna och utrustningen som du har. Du kan också ta del av personliga erbjudanden och beställa föer tjänster. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    Vi har digitala hjälpguider som tar dig igenom steg för steg hur din utrustning ska kopplas in. För att komma till guiderna tryck här. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixarna. Hemfixarna är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Jag har beställt utrustning från er, när får jag det?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.

    Läs mer