Här hittar du guider som täcker det mesta av det du kan tänkas behöva hjälp med. Vi har samlat guider för allt ifrån hur du kommer igång med en tjänst, till hur du felsöker den eller förbättrar den.
Om fakturan inte är betald i tid skickar vi en påminnelsefaktura. Då tillkommer även en påminnelseavgift på 60 kr på din nästkommande faktura.
Läs merDu gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.
Läs merJa det kan du. På första sidan för inställningarna i din router kan du ställa in att du vill aktivera ett gästnätverk. Där bestämmer du också vad du vill att det ska heta.
Läs merVi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.
Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.
Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.
Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.
Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.
Läs merJa, det gör vi!
Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.
Läs merDu gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.
Läs merDin Extra-enhet blir en kopia av din router. Du kommer därför inte behöva göra några inställningar av den. Efter installering kommer din dator, mobil etc. själv välja om den vill kommunicera direkt med routern eller med extendern/repeatern.
Läs merSappa Wifi Extra är ett tillägg till ditt Sappa Wifi i det fall du önskar utöka räckvidden av din wifi signal. Tjänsten består av en repeater/extender som paras ihop med din router och gör att dina enheter kan kommunicera med denna istället för din router när avståndet börjar bli för långt till routern.
Läs merDu kan enkelt via Mitt Sappa höja din bredbandshastighet och se vilka hastigheter du har tillgång till. För att byta din befintliga bredbandshastighet till en lägre hastighet, behöver du kontakta oss på telefon, på vardagar 8-17.
Läs merJa, du kan använda ditt konto fritt inom EU.
Läs merJa Sappa Play fungerar inom alla EU-länder. Du behöver inte göra något, bara logga in och börja streama.
Vi på Sappa rekommenderar att man kopplar digitalboxen direkt till tjänstefördelare med en nätverkskabel utan någon utrustning emellan. Detta för att garantera en 100% leverans av TV-signalen. För att veta i vilken LAN-port på tjänstefördelaren som digitalboxen skall kopplas till, kontakta oss via chatten här på sidan eller genom att logga in på Mitt Sappa och lämna ett ärende. Vi rekommenderar inte att man använder sig av någon form av trådlös utrustning då det kan försvaga signalen och påverka din TV-upplevelse.
Läs merDu gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.
Läs merNej, du behöver inte ha ett bredbandsabonnemang för att kunna ha IPTV från Sappa.
Läs merFör att kunna använda en TV-modul så behöver du ha kabel-TV. Din TV behöver ha dessa egenskaper för att det ska fungera med TV-modul:
- MPEG-4
- CI+
Absolut! Du kan anpassa kanallistan som du vill, genom att skapa en favoritlista. Gå in i menyn och skapa en favoritlista med de kanaler du vill ha och vilken ordning du vill ha dem. Exakt hur du gör skiljer sig åt mellan de olika boxarna. Vi har digitala guider som du kan följa steg för steg för att se hur du gör här.
Läs merOm du inte kan se alla kanaler i ditt utbud kan det bero på att programkortet inte sitter i som det ska, men det kan också vara annat som ställer till det. Följ vår felsökningsguide här, så får du hjälp med att identifiera och lösa problemet.
Läs merGenerellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Denna hårddisk finns i vårt sortiment i en storlek som är 1TB och kostar 1195kr.
Läs merJa, det går att behålla ditt tidigare telefonnummer. Kontakta oss eller meddela detta när du beställer telefoni så hjälper vi dig. Flytten av telefonnumret tar cirka två veckor.
Läs merGå till personer-vyn och gå in på den barnprofil du vill se. Tryck på inforutan med ett utropstecken för mer info (visas ingen ruta har barnet inte stänkt av VPN). Du kan nu se både när barnet stängde av VPN samt när hen satte på VPN igen. Är inte VPN påslaget igen syns bara när barnet senast stängt av VPN.
Läs merJa. Varför inte ge hela din familj och vänner hjälp med deras säkerhet online. Du delar enkelt med dig genom att skicka inbjudan till mejladresser i säkerhetsportalen. Du delar då med dig av den totala licensmängden som ingår i ditt abonnemang. Här kan du se hur många licenser du har tillgång till.
Läs merDu gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.
Läs merJa. Du kan se en enkel överblick vilka enheter du har skyddade i Säkerhetsportalen. I programmen finns en länk som tar dig direkt till portalen.
Läs merDe gäller så länge du har ett aktivt abonnemang på Sappa trygg Surf eller Sappa ID-skydd. Avslutar du något av abonnemangen slutar licensen att gälla vid samma tidpunkt som abonnemanget.
Läs merVid inloggningen till säkerhetsportalen kan du enkelt återställa ditt lösenord om du glömt bort det genom att trycka på "Glömt lösenord".
Läs merMed Sappa ID-skydd slipper du oroa dig för att dina personliga uppgifter läcker ut. Tjänsten bevakar de konton & uppgifter som finns kopplade mot de mejladresser du vill bevaka och som du har registrerar i appen eller programmet via din dator. I säkerhetsportalen som du får tillgång till när du köper tjänsten kan du även registrera uppgifter om telefonnummer, kreditkort, körkort, personnummer, kontonummer, passnummer och användarnamn som tjänsten övervakar och varnar dig om i de fall någon av uppgifterna upptäcks i ett dataintrång. Uppstår en läcka får du direkt meddelande och kan motverka en läcka genom att t.ex byta lösenord för aktuellt konto. Tjänsten hjälper dig också hålla koll på alla dina lösenord.
Läs merEn leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.
Läs merDet aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.
Läs merHär kan du som får din faktura via mejl, brev eller laddat ner den som PDF, få hjälp med hur fakturan ska läsas av och vilka uppgifter du behöver för att registrera en betalning. Om du har e-faktura eller autogiro registreras din betalning direkt i din internetbank utan att du behöver öppna fakturan.
Läs merVi skickar alltid ut ett mejl där vi informerar om att din faktura är skickad till din internetbank. Från att vi skickat filen till banken tills du ser den kan det ta upp till 24 timmar.
Läs merPå pappersfakturan finns en instruktion som gör att du själv kan byta till ett digitalt leveranssätt via antingen QR-kod, sms eller en webbplatslänk.
Läs merDu kan betala från en utländsk bank. För att göra detta behöver du vårt IBAN-nummer. Det är IBAN: SE2350000000051641009330BIC och Swift: ESSESESS. Tänk på att de flesta bankerna tar ut en avgift för att genomföra en betalning mellan olika länder. Den avgiften står du för.
Läs merPå Mitt Sappa kan du se alla dina fakturor. Du kan också kontakta oss så skickar vi en kopia på din faktura till dig.
Läs merOne-Click Pay, e-faktura eller autogiro är olika sätt för dig att betala din digitala faktura som minimerar risken för misstag. One-Click Pay innebär att betalningen sker direkt via din internetbank.
Läs merDu som redan i dag har autogiro behöver inte gör något. Ditt autogiro rullar på precis som vanligt med oss genom Billograms faktureringstjänst.
Läs merVi har digitala hjälpguider som tar dig igenom steg för steg hur din utrustning ska kopplas in. För att komma till guiderna tryck här. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixarna. Hemfixarna är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.
Läs merFör att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.
Läs merSjälvklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.
Läs merOm du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.
Läs merJa det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.
Läs merFör att avsluta din/dina tjänster hos Sappa behöver du ringa oss på 0774-444 744. Öppettider för uppsägning och nedgraderingar är vardagar 9-17, helger stängt. Det beror på att dina abonnemang kan vara beroende av varandra, eller påverka dina övriga tjänster.
Läs merDu kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Där hittar du även hjälp baserad på tjänsterna och utrustningen som du har. Du kan också ta del av personliga erbjudanden och beställa föer tjänster.
Läs merFör oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.
Läs merOm du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Hör av dig till oss om du ångrar ditt köp.
Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.
Läs mer