Kundservice

Här hittar du hjälp så som du vill ha den: via steg-för-steg guider, chatt eller felanmälan.

Vad kan vi hjälpa dig med?

Här samlar vi information om alla våra tjänster. Du finner även frågor och svar, aktuell driftinformation och nyheter.



Hjälpguider

Behöver du hjälp med att komma igång, felsöka eller göra inställningar?
Följ våra steg för steg-guider, anpassade efter vad som gäller för just din utrustning.

Till guider


Skapa ett ärende på Mitt Sappa

Hittade du inte hjälpen du sökte bland våra guider och vanliga frågor? Du kan också skapa ett ärende direkt om du loggar in på Mitt Sappa, så hjälper våra kundservicemedarbetare dig vidare.

Till Mitt Sappa

Sök på kundservice

Sök till exempel efter "playtjänst" eller "digitalbox"

Vanligaste frågorna

  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Kan jag köpa TV från Sappa?

    För att se om vi kan leverera TV hem till dig kan du enkelt söka på din adress. Detta gör du genom att klicka på "sök adress" eller "se om du kan köpa". Du kan också kontakta oss så hjälper vi dig. 

    Läs mer
  • Hur funkar Sappa Wifi Extra?

    Extra-enheten kommunicerar med din router antingen via kabel eller trådlöst. När någon enhet i ditt nätverk är för långt ifrån routern ansluter den istället till Extra-enheten för att få bra signal.

    Läs mer
  • Har ni någon hastighetsgaranti?

    Vi anger nedladdningshastighet och uppladdningshastighet på våra bredbandsprodukter så du enkelt ska veta vilken hastighet du skaffar.
    250/100 innebär alltså en nedladdningshastighet på 250 Mbit/s och en uppladdningshastighet på 100 Mbit/s.

    Våra bredbandshastigheter är satta med en "upp till" hastighet vilket innebär att du ska kunna förvänta dig hastigheter upp mot de vi anger i produktbeskrivningen.
    Din hastighet kan samtidigt påverkas av många olika faktorer som ligger både utanför och innanför vår kontroll.

    Vi jobbar löpande för att de faktorer som ligger innanför vår kontroll som påverkar din hastighet ska fumgera så optimalt som möjligt.

    Skulle du uppleva att ditt bredbandsabonnemang ändå inte kommer upp i förväntat hastighet uppskattar vi att du kontaktar oss så vi kan hjälpa dig.

    Läs mer
  • Vad är Sappa Wifi?

    Sappa Wifi är en tilläggstjänst till Sappas bredbandsabonnemang. Tjänsten är till för att göra det enkelt att koppla upp och hålla koll på dina anslutna enheter hemma. I tjänsten ingår hjälp med att ställa in nätet för bästa prestanda samt en modern och kraftfull router.

    Läs mer
  • Hur ställer jag in namnet på wifi:t?

    Det gör du genom att ändra inställningarna i din router. Extra-enheten kommer automatiskt få samma inställningar. Läs mer om hur du gör det här.

    Läs mer
  • Hur gör jag en felanmälan?

    Du gör en felanmälan genom att logga in på Mitt Sappa och trycka på den blå knappen "Skapa ärende". Där kan du även se om det finns några aktuella driftstörningar eller kommande arbeten som berör dina tjänster, få support genom våra hjälpguider eller chatta med vår kundtjänst.

    Läs mer
  • Hur ansluter jag min bärbara hårddisk till en digitalbox?

    Anslut din hårddisk till boxen med tillhörande USB-kabel. När du ansluter en ny disk bekräftar boxen det och ber dig trycka ”ok” för att se tillgängliga media. Du får sedan instruktioner i tv-bilden för att formatera disken. Hastighetstest och formatering utförs och boxen presenterar vad den klarar av i form av inspelningsprestanda. 

    Läs mer
  • Ingår Viaplay när jag beställer kanalpaket från V sport, series & film?

    Ja, när du skaffar ett kanalpaket från V sport, series & film får du även tillgång till samma utbud i Viaplay-appen eller på viaplay.se. Du kan aktivera fyra olika enheter och använda två stycken samtidigt.

    Läs mer
  • Kan jag använda Sappa Play direkt när jag blivit kund?

    Javisst! Om du som befintlig kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer du direkt efter beställning kunna få tillgång till Sappa Play. Om du som ny kund skaffar ett kanalpaket som möjliggör playfunktionalitet så kommer det igång vid startdatum av avtalet.

    Läs mer
  • Vilken extern hårddisk passar Sappas digitalboxar?

    Generellt bör alla sorters hårddiskar som har usb-anslutning fungera. Antingen använder du en hårddisk som du har hemma eller så införskaffar du en ny. Vi rekommenderar Seagate Expansion Portable som är testad av oss på Sappa. Denna hårddisk finns i vårt sortiment i en storlek som är 1TB och kostar 1195kr.

    Läs mer
  • Går det att använda en bärbar hårddisk både till boxen och datorn samtidigt?

    Nej. Det går inte. Hårddisken du ansluter till boxen kommer formateras och krypteras för att bara användas till inspelade program. Väljer du att plugga ur den från boxen och använda den till datorn kommer du behöva formatera om den på nytt för att kunna använda den. Använd gärna GUIFORMAT vilket finns att ladda ned här: http://ridgecrop.co.uk/index.htm?guiformat.htm för att formatera en hårddisk till datorn som du använt till en digitalbox.

    Läs mer
  • Vad finns för funktioner i Sappa Trygg Surf?

    Sappa Trygg Surf ger dig ett komplett och prisat skydd. I alla dina enheter får du skydd mot virus, skadliga webbsidor & ransomware. Du får även funktioner som säkra bankbesök online, familjeregler & VPN funktionalitet.

    Läs mer
  • Hur beställer jag digitala omsorgstjänster?

    Att göra en beställning är enkelt. Gå till Omsorgsportalen, ange din adress och välj bland de tjänster som finns tillgängliga där du bor.

    Läs mer
  • Kan jag beställa för en närstående?

    Det går bra att beställa för en anhörig, oavsett om det är denna som själv ska stå som fakturamottagare eller om det är du som anhörig som står för fakturan. Det viktiga är att leveransadressen avser den adress dit tjänsten ska levereras och användas, för att välfärdsbredbandet ska kunna kopplas till rätt bostad.

    Läs mer
  • Vad är VPN och varför är det viktigt?

    VPN är en förkortning för virtuellt privat nätverk och är en tjänst som hjälper dig att surfa säkert och privat online. Att surfa utan en VPN är som om att gå runt på stan med din adress synligt tryckt på din tröja. På internet innebär det att din dator eller mobils IP-adress är synlig för alla ställen du surfar på. Vad en VPN gör är att den skapar en tunnel för din internet­uppkoppling och döljer din adress. På det sättet kan ingen se vad du gör med en VPN aktiverad.

    Läs mer
  • Hur kommer tjänsterna igång?

    I samband med beställningen kommer en orderbekräftelse till den mailadress du uppgivit i beställningen, från Omsorgsportalen. Har du beställt installation blir du kontaktad för bokning av tid. Tjänsterna börjar fungera så snart välfärdsbredbandet är aktiverat. I de fall där tjänsterna inte kopplas via välfärdsbredband så börjar de fungera så snart du kopplat in dem.

    Läs mer
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    Du skaffar e-faktura via din internetbank. Fyll i "Sappa", "AB Sappa" eller "Sappa AB" (olika namn beroende på bank) som företagsnamn och efterfrågas ditt kundnummer hittar du det på din senaste faktura eller inne på Mitt Sappa.

    Läs mer
  • Kan jag ändra till kvartals- eller årsfaktura?

    I nuläget erbjuder vi endast månadsfakturering för våra kunder.

    Läs mer
  • Vad är leveransavgift?

    En leveransavgift är en avgift vi tar ut för leverans av TV-tjänst inom vissa nät. Denna avgift debiteras månadsvis.

    Läs mer
  • När dras pengarna från kontot när man har autogiro?

    Det aviserade beloppet dras från ditt konto på förfallodagen som alltid är den sista dagen i månaden. Om den sista dagen är en helgdag så dras beloppet nästkommande bankdag. Saknas täckning på kontot vid förfallodagen testar vi alltid att dra en gång till dagen efter. Saknas täckning efter det andra försöket behöver du göra en manuell betalning av fakturan.

    Läs mer
  • Min första faktura är dyrare än jag trodde. Varför?

    Vi har förskottsfakturering på Sappa, vilket innebär att du betalar för en månad framåt i tiden. På den första fakturan betalar du från dagen du skaffade ditt abonnemang, till sista dagen i nästkommande fakturaperiod. Eventuella kostnader för utrustning och startavgift tillkommer på din första faktura. 

    Läs mer
  • Kan jag få installationshjälp?

    I de flesta fall är det enkelt att installera vår utrustning och vi kan guida dig över telefon. Om du ändå vill ha hjälp att utföra installationen hemma kan vi rekommendera Hemfixarna. Hemfixarna är en partner till Sappa som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.

    Läs mer
  • Hur loggar jag in på Mitt Sappa?

    För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.

    Läs mer
  • Vad kan jag göra på Mitt Sappa?

    Du kan logga in på Mitt Sappa för att överblicka dina abonnemang, fakturor, ändra ditt utbud eller dina kontaktuppgifter. Där hittar du även hjälp baserad på tjänsterna och utrustningen som du har. Du kan också ta del av personliga erbjudanden och beställa föer tjänster. 

    Läs mer
  • Hur säger jag upp mitt abonnemang?

    För att avsluta din/dina tjänster hos Sappa behöver du ringa oss på 0774-444 744. Öppettider för uppsägning och nedgraderingar är vardagar 9-17, helger stängt. Det beror på att dina abonnemang kan vara beroende av varandra, eller påverka dina övriga tjänster.

    Läs mer
  • Jag har beställt utrustning från er, när får jag det?

    Det brukar ta 2-4 arbetsdagar innan du får hem det du har beställt.

    Läs mer
  • Kan jag överlåta mitt abonnemang till någon annan?

    Självklart kan du överlåta ditt abonnemang till någon annan. Så länge personen kan ha Sappa. När ett abonnemang överlåts följer eventuell bindningstid samt utrustning med till den nya kunden.

    Läs mer
  • Hur lång är min bindningstid?

    Mitt Sappa kan du se om du har någon bindningstid på ditt abonnemang och hur lång den är. På flera av våra kanalpaket kan du själv välja om du vill ha bindningstid eller inte. 

    Läs mer
  • Hur hanterar Sappa mina personuppgifter?

    För oss är det viktigt att du ska känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till oss. Vårt mål är att du ska ha förtroende att låta oss hantera och lagra data om dig och att du är medveten om att vi gör det på rätt sätt.

    Läs mer
  • Jag kan inte logga in på Mitt Sappa?

    Om du vet att ditt användarnamn och lösenord är korrekt, men ändå får ett felmeddelande får du gärna kontakta oss så hjälper vi dig.

    Läs mer
  • Kan jag pausa mina abonnemang jag har från Sappa?

    Ja det kan du. Det går bra att pausa dina abonnemang upp till 9 månader. Perfekt om du äger en sommarstuga eller om du bor utomlands under vinterhalvåret. Du bestämmer när du vill att dina tjänster ska fungera igen när du pausar dem. Då kan du komma tillbaka när du bestämt och börja använda dem direkt! Kontakta vårt kundcenter när du vill pausa. Vi tar ut en pausavgift som är 295kr i samband med att du startar din pausperiod.

    Läs mer

‌‌ Just nu har vi högt tryck på vår kundtjänst, vilket innebär längre svarstider än normalt.

I våra hjälpguider nedan kan du direkt följa steg-för-steg instruktioner och få hjälp med allt ifrån installation till felsökning. 



Öppettider 

Försäljning, Tekniska frågor & Felsökning
Vardagar 9-18, Helger 10-14

Fakturafrågor & Uppsägning
Vardagar 9-17, Helger Stängt

Kontaktuppgifter 

Ordinarie kundlojalitetscenter (Sappa i Göteborg)
‌‌0774 - 444 744  Chatta med oss

Sappa i Boxholm: ‌‌0142 - 663 740

Sappa i Sandviken (via Svenska Cantab): ‌‌026 - 14 00 01


Nyheter

Se trailers och läs om de senaste filmerna och serierna, sporthöjdpunkter, TV-tips och mycket mer.

SHL-Premiär!
10 september, 2021
Äntligen dags SHL 21/22!
Läs mer
Vi lanserar säkerhetstjänster för tryggare onlineliv
8 september, 2021
Skydda din vardag online med nya Sappa Trygg Surf och Sappa ID-skydd!
Läs mer
Premier League premiär!
4 augusti, 2021
Äntligen avspark för Premier League!
Läs mer
Nya hjälpguider för snabbare support
28 juni, 2021
I våra interaktiva guider kan du enkelt lösa problem eller installera din nya utrustning - i din egen takt och när du vill.
Läs mer
Äntligen Ishockey VM!
18 maj, 2021
Se hela Ishockey VM 2021 på SVT, här hittar du spelschemat.
Läs mer
Tre spännande premiärer på Viaplay som du inte vill missa
22 april, 2021
Camilla läckbergs första filmdebut Glaciär, Heder säsong 2 och ruggigt spännande actionthrillern The Silencing. Tre premiärer i april på Viaplay som du inte vill missa!
Läs mer
Nu kan boende i Borås få en tryggare vardag med Omsorgsportalen
20 april, 2021
Nu finns Omsorsportalen tillgänglig för hushåll anslutna till SplitVision i Borås. Portalen erbjuder digitala omsorgstjänster för en säkrare vardag till den som vill bo hemma längre.
Läs mer
13 000 Heimstaden-hushåll får TV från Sappa
12 april, 2021
Nu har vi börjat koppla in hushåll hos Heimstaden. Under året välkomnar vi många nya TV-kunder till Sappa.
Läs mer
Ny uppdatering till din TV-modul
11 april, 2021
Vi skickar en ny uppgradering ut till din TV-modul. Den nya mjukvaran kommer att ordna buggar.
Läs mer
Fler kanaler i Sappa Play för kollektiva kunder!
11 april, 2021
Vi lägger till de tre storkanalerna Kanal 5, Kanal 9 och Kanal 11 - bäst i klassen på reality och dokumentärer.
Läs mer