Kom igång med bredband och router
Frågor och svar
Kan jag få installationshjälp?
Vi samarbetar med Hemfixarna som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.
En installation av digitalbox, router, fast telefoni eller liknande tar oftast inte mer än en timma. Du betalar direkt till Hemfixarna för den tjänst du väljer och med RUT-avdrag som Hemfixarna löser för dig kostar första timman från 499 kr. Vid behov kan du förlänga hjälpen med en halvtimme åt gången som då kostar 249 kr/halvtimme. Klicka här för att komma direkt till Hemfixarna, fyll i formuläret och invänta att bli kontaktad!
Vad är bästa placeringen av routern hemma?
Undvik att ställa den i ena hörnet av ditt boende. Se den trådlösa täckningen som en cirkel. Försök att ställa den så centralt som möjligt att få cirkeln att täcka hela ditt hem. Använd gärna en liten längre nätverkskabel för att ansluta routern till inkommande internetanslutning. Undvik också att placera den inne i ett skåp, elcentral eller liknande utan placera den fritt med gott utrymme till annan elektronik om möjligt.
Här har vi samlat massa bra tips för att få få en bättre wifi-signal.
Vad är den bästa placeringen av Sappas extender?
Det beror helt på hur just ditt hem ser ut. Men en generell regel är alltid att sätt den på mitten mellan placeringen av din router och där du vill förbättra wifi-signalen.
Här har vi samlat massa bra wifi-tips, bland annat hur en router eller extender placeras bäst i din bostad.
Hur loggar jag in i min router för att göra inställningar?
För att kunna logga in i din router behöver du vara ansluten till den med en nätverkskabel eller till det wifi som tillhör den. Öppna din webbläsare och surfa till http://sappawifi.login. Användarnamn är ”user” och lösenordet står efter Password på routerns etikett eller på etiketten som följde med löst.
Vad heter nätverket när man använder Sappas router?
Du hittar vad namnet på nätverket heter på din router eller på de etiketter som ligger med i paketet. Det är namnet du hittar vid rubriken ”Network” du ska ansluta dina enheter till.
Ska man välja trådlös anslutning eller en nätverkskabel mellan routern och extendern?
Är avståndet mellan router och repeater nära kan du använda dig av trådlös anslutning. Är avståndet mellan router och extender lång behöver du dra en kabel emellan enheterna. Anledningen är att om signalen mellan router och extender blir svag blir också internethastigheten låg på de enheter som är anslutna till extendern.
KONTAKT - ÄRENDE
Skapa ett ärende
Skapa ett ärende och följ hanteringen av det inne på Mitt Sappa. Med ett ärende förser du vår kundsupport med all relevant information, så att de enkelt kan lösa din förfrågan — även utanför ordinarie öppettider.
Om du redan är kund, skapa ditt ärende här.
KONTAKT - FELSÖKNING
Ring vår kundsupport
Ring felsökningslinjen på knappval 1.
Ordinarie kundsupport: 0774 - 444 744
Boxholm: 0142 - 663 740
Gävleborg, Holmsund, Obbola: 0774 - 444 744 (Välj knappval 4)
Malmö: 040 - 444 100
Ordinarie telefonnummer: Vardagar 8-19 och helger 10-14
Boxholm: Vardagar 9-17
Gävleborg: Vardagar 8-17
TEKNIKERHJÄLP
Behöver du hjälp med heminstallation?
Oavsett om det är en router som ska kopplas in eller en kanalsökning på din TV som behöver göras kan du få hjälp av en personlig tekniker som kommer hem till dig. Vi har ett samarbete med Hemfixarna som skickar ut sina tekniker för att fixa det du behöver hjälp med!