Sappa ❤ GavleNet
Information om din TV-tjänst
BAS 1
Ditt TV-utbud består av 19 digitala HD-kanaler som du kan se på alla dina TV-apparater utan någon utrustning. Om du har ett tilläggspaket behöver du fortfarande TV-modulen/digitalboxen för att få in de kanalerna. Har du inget tilläggspaket kan du antingen lämna din TV-utrustning till Cantabs kontor i Gävle eller använda den om du vill beställa TV-paket från Sappa.
Har du inte redan Bas 1 och vill köpa till det kan du göra det här.
Kom igång med TV
För att få in digitala kanaler utan utrustning behöver TV:n ha inbyggd digitalmottagare, det har de allra flesta TV-apparater köpta efter 2008. Är du osäker kan du se i TV-manualen om din TV har stöd för DVB-C eller googla modellbeteckningen.
Ta hjälp av någon av våra videoguider nedan för att göra en kanalsökning. Hittar du inte din TV-tillverkare kan du testa att göra vår generella guide.
För dig som har BAS 1 inkl. Sappa Play
Sappa Play
Med Sappa Play får du hela ditt TV-utbud samlat på ett ställe. Se dina favoritkanaler, serier och filmer - inklusive alla kanaler i ditt basutbud – med samma smidighet oavsett om du sitter i soffan eller tar med dig underhållningen till smartplattan.
Nu finns appen direkt i din Smart-TV, tillgänglig för Google TV, Android TV, Apple TV och LG TV, och snart även Samsung TV.
Om du fått information från GavleNet/fastighetsägare/brf att Sappa Play ingår i ditt basutbud kan du läsa följande information.
1. Registrera en kundprofil på sappa.se/aktivera.
Klicka igenom alla steg och fyll i dina uppgifter. Efter registrering får du ett bekräftelsemejl med information om dina aktiverade tjänster.
2. Logga in i Sappa Play-appen eller på sappaplay.se.
Mejladress: Använd samma mejladress som uppgavs i punkt A. Lösenord: Samma som till Mitt Sappa, om du ej bytt lösenord: fyra sista siffror i personnumret.
Kontakta TV-tillverkare
Om du önskar hjälp med hur du ska göra olika inställningar på din TV, så som att göra en kanalsökning eller att skapa en favoritlista, rekommenderar vi att du kontaktar tillverkaren av din TV. De kan även hjälpa dig ta reda på om din TV har stöd för DVB-C eller inte.
Frågor och svar
Hur vet jag om Sappa Play ingår i mitt basutbud?
I april skickade GavleNet ut information via post till alla sina kunder, både villor och fastighetsägare/brf:er, om vilka tjänster som ingår. Om du har BAS 1 ingår Sappa Play som standard. Men det kan vara enstaka fastighetsägare eller föreningar där Sappa Play valts bort som tjänst. Du behöver därför kontakta din brf, fastighetsägare eller GavleNet om du är osäker eller inte fått informationen i april.
Jag har BAS 1, vad ska jag göra med med min TV-utrustning?
Eftersom du inte längre behöver någon TV-utrustning för att få in kanalerna i BAS 1 kan som har TV-modul antingen lämna in den på vårt kontor i Gävle (Cantab, Kryddstigen 18) eller behålla den ifall du vill beställa något tilläggspaket.
Kan jag se utbudet på flera TV-apparater?

Kanalerna 1-12, alla SVT-kanaler, Discovery Channel samt ATG kan du titta på digitalt utan utrustning i flera rum. Vill du få in resterande kanaler i BAS 2 (se grönmarkerade) i flera rum behöver du TV-utrustning och programkort, detsamma gäller om du vill köpa till något annat TV-paket utöver basutbudet. Du kan enkelt beställa TV-utrustning via vår kundtjänst på gavlenet@sappa.se eller genom att ringa på 0774 - 444 744 (välj knappval 4).
Vad är Mitt Sappa?
Det är Sappas "Mina sidor". Alla som aktiverat sin tjänst på sappa.se/aktivera eller som har köpt en tjänst hos oss får ett personligt konto.
Där kan du logga in för att överblicka dina abonnemang och tjänster, se dina fakturor, skapa ett ärende till vår kundsupport eller ändra dina kontaktuppgifter.
För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.
Mobilt BankID: Fyll i ditt 10-siffriga personnummer och sedan starta din BankID-app på din mobil eller surfplatta.
Sappa-konto: Vill du hellre logga in med ditt Sappa-konto använder du ditt kundnummer tillsammans med ditt lösenord. Har du glömt lösenordet? Klicka på "glömt lösenord" så skickar vi ett nytt till dig eller kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag har inte Mobilt BankID. Hur loggar jag in på Mitt Sappa?
Om du inte har Mobilt BankID kan du logga in med det kundnummer och lösenord som du får när du aktiverar dig på sappa.se/aktivera. Om du inte ändrar ditt lösenord är det per automatik dina fyra sista siffror i personnumret, detta kan du själv ändra när du är inloggad under kunduppgifter. Kundnumret hittar du i aktiveringsmejlet från oss alternativt brevet som skickats till dig med tilläggspaket. Du kan självklart även kontakta oss om du behöver hjälp att få dina kunduppggifter.
Vad gör jag om min TV är äldre och inte kan få in digitala kanaler?
För att få in det digitala basutbudet på din TV behöver den ha inbyggd digitalmottagare (DVB-C), det har de allra flesta nyare TV-apparaterna (nästan alla tillverkade efter 2008). Om du är osäker på om din TV har det, kolla i din TV-manual eller googla modellbeteckningen. Om stöd saknas kan du kontakta vår kundtjänst på 0774 - 444 744 (välj knappval 4) och beställa en digitalbox.
Vad ska jag göra om en kanalsökning inte fungerar?
Om du inte får in kanalerna efter att du gjort en digital kanalsökning kan det bero på att din TV inte hittat in på Sappas kanallista. Då kan man behöva göra en manuell kanalsökning istället och fylla i Sappas sökvärden. Se om du kan ställa in några av följande inställningar innan du gör en digital kanalsökning:
- Anslutning/Ingångskälla/Antenn - Välj alltid kabel
- Val av operatör – Övrig/Annan
- Frekvens – 306 MHz (306000 KHz)
- Modulation – Auto eller 64 QAM
- Symbolhastighet – Auto eller 6.875 M/S
- Nätverkssökning – Snabb, JA eller 100 (00100)
Hjälper det inte att göra en manuell kanalsökning kan du testa att fabriksåterställa din TV, kolla TV-manualen eller kontakta din TV-tillverkare.