Sappa ❤ GavleNet
Information om din TV-tjänst
BAS 2
Ditt TV-utbud består av 18 digitala HD-kanaler som du kan se utan utrustning via alla dina antennuttag, samt 7 krypterade HD-kanaler (grönmarkerade) som du når via den digitalbox/TV-modul du har idag tillsammans med programkortet från Sappa.
Om du har ett tilläggspaket kan du läsa mer om det under fliken "Tilläggspaket".
Kom igång med TV
Med TV-utrustning
1. Se till så att programkortet från Sappa sitter i din TV-utrustning.
2. Gör en digital kanalsökning på din TV. Om du har digitalbox gör du istället en ny kanalsökning på den.
3. När sökningen är klar ska du få in alla 25 digitala HD-kanaler.
Utan TV-utrustning
Om du har fler TV-apparater men saknar TV-utrustning för dem kan du ändå söka in de 18 okrypterade kanalerna. Kontrollera att din TV har inbyggd digitalmottagare, det har de allra flesta TV-apparater tillverkade efter 2008. Är du osäker kan du se i TV-manualen om din TV har stöd för DVB-C. Gör sedan en digital kanalsökning.
Hjälpguider
Testa gärna våra videoguider nedan om du behöver hjälp att göra kanalsökning på din TV med eller utan TV-modul. Hittar du inte din TV-tillverkare har vi även en mer generell hjälpguide samt en för dig med digitalbox.
Hjälpguide för digital kanalsökning på TV
Hjälpguide för kanalsökning på digitalbox
I ditt basutbud ingår Sappa Play
Streama program i mobilen, datorn och surfplattan eller till TV:n med hjälp av Airplay eller Chromecast. Se program upp till 7 dagar bakåt i tiden eller kolla program som går live. Sappa Play fungerar inom EU och du kan ansluta upp till 5 enheter (max 2 uppkopplade samtidigt). Alla okrypterade kanaler i BAS 2 + Axess TV går att se i Sappa Play.
1. Registrera en kundprofil om på sappa.se/aktivera.
Klicka igenom alla steg och fyll i dina uppgifter. Efter registrering får du ett bekräftelsemejl med information om dina aktiverade tjänster. Har du redan ett konto på Mitt Sappa kan du gå direkt till steg 2.
2. Logga in i Sappa Play-appen eller på sappaplay.se.
Mejladress: Använd samma mejladress som för Mitt Sappa. Lösenord: Samma som till Mitt Sappa, om du ej bytt lösenord: fyra sista siffror i personnumret.
Kontakta TV-tillverkare
Om du önskar hjälp med hur du ska göra olika inställningar på din TV, så som att göra en kanalsökning eller att skapa en favoritlista, rekommenderar vi att du kontaktar tillverkaren av din TV. De kan även hjälpa dig ta reda på om din TV har stöd för DVB-C eller inte.
Frågor och svar
Kan jag fortfarande titta på det analoga TV-utbudet?
Fram till 12 mars 2024 kan du kolla på det analoga TV-utbudet. Därefter avslutas det och du behöver då söka in de digitala kanalerna, som innebär väldigt mycket bättre kvalitet genom alla dina antennuttag utan behov av någon utrustning. Så vi rekommenderar varmt att göra en digital kanalsökning istället.
Kan jag se utbudet på flera TV-apparater?
Kanalerna 1-12, alla SVT-kanaler, Discovery Channel samt ATG kan du titta på digitalt utan utrustning i flera rum. Vill du få in resterande kanaler i BAS 2 (se grönmarkerade) i flera rum behöver du TV-utrustning och programkort, detsamma gäller om du vill köpa till något annat TV-paket utöver basutbudet. Du kan enkelt beställa TV-utrustning via vår kundtjänst på gavlenet@sappa.se eller genom att ringa på 0774 - 444 744 (välj knappval 4).
Jag har inte Mobilt BankID. Hur loggar jag in på Mitt Sappa?
Om du inte har Mobilt BankID kan du logga in med det kundnummer och lösenord som du får när du aktiverar dig på sappa.se/aktivera. Om du inte ändrar ditt lösenord är det per automatik dina fyra sista siffror i personnumret, detta kan du själv ändra när du är inloggad under kunduppgifter. Kundnumret hittar du i aktiveringsmejlet från oss alternativt brevet som skickats till dig med tilläggspaket. Du kan självklart även kontakta oss om du behöver hjälp att få dina kunduppggifter.
Hur många programkort kommer jag få?
Om du endast har BAS 1 kommer du inte längre behöva något programkort, eftersom kanalerna från 30 maj 2023 går att få in digitalt utan TV-utrustning. Om du har ett tilläggspaket eller BAS 2 kommer du få lika många kort som ditt hushåll tidigare haft hos Cantab.
Vad är Mitt Sappa?
Det är Sappas "Mina sidor". Alla som aktiverat sin tjänst på sappa.se/aktivera eller som har köpt en tjänst hos oss får ett personligt konto.
Där kan du logga in för att överblicka dina abonnemang och tjänster, se dina fakturor, skapa ett ärende till vår kundsupport eller ändra dina kontaktuppgifter.
För att logga in på Mitt Sappa kan du antingen använda Mobilt BankID eller Sappa-konto.
Mobilt BankID: Fyll i ditt 10-siffriga personnummer och sedan starta din BankID-app på din mobil eller surfplatta.
Sappa-konto: Vill du hellre logga in med ditt Sappa-konto använder du ditt kundnummer tillsammans med ditt lösenord. Har du glömt lösenordet? Klicka på "glömt lösenord" så skickar vi ett nytt till dig eller kontakta oss så hjälper vi dig.
Jag har BAS 2, vad ska jag göra med min TV-utrustning?
Du behöver fortfarande ha din TV-utrustning för att få in de krypterade kanalerna i ditt basutbud, se bild nedan. Resterande kanaler i BAS 2 kan du titta på i flera rum utan någon utrustning.
Det är viktigt att programkortet från Sappa sitter i din TV-modul/digitalbox för att du ska kunna söka in den digitala kanallistan.
Hur byter jag betalningsmetod?
Om du har ett tilläggspaket eller extrakort och får faktura från Sappa har vi skapat en guide för hur du byter betalsätt på vår ordinarie kundsupportsida.
Vad gör jag om min TV är äldre och inte kan få in digitala kanaler?
För att få in det digitala basutbudet på din TV behöver den ha inbyggd digitalmottagare (DVB-C), det har de allra flesta nyare TV-apparaterna (nästan alla tillverkade efter 2008). Om du är osäker på om din TV har det, kolla i din TV-manual eller googla modellbeteckningen. Om stöd saknas kan du kontakta vår kundtjänst på 0774 - 444 744 (välj knappval 4) och beställa en digitalbox.
Vad ska jag göra om en kanalsökning inte fungerar?
Om du inte får in kanalerna efter att du gjort en digital kanalsökning kan det bero på att din TV inte hittat in på Sappas kanallista. Då kan man behöva göra en manuell kanalsökning istället och fylla i Sappas sökvärden. Se om du kan ställa in några av följande inställningar innan du gör en digital kanalsökning:
- Anslutning/Ingångskälla/Antenn - Välj alltid kabel
- Val av operatör – Övrig/Annan
- Frekvens – 306 MHz (306000 KHz)
- Modulation – Auto eller 64 QAM
- Symbolhastighet – Auto eller 6.875 M/S
- Nätverkssökning – Snabb, JA eller 100 (00100)
Hjälper det inte att göra en manuell kanalsökning kan du testa att fabriksåterställa din TV, kolla TV-manualen eller kontakta din TV-tillverkare.