Köp- och avtalsvillkor
Frågor och svar
Hur gör jag om jag ångrar mitt köp?
Om du har beställt ett abonnemang via telefon eller på vår hemsida gäller 14 dagars ångerrätt, enligt distans- och hemförsäljningslagen. Du hör av dig till oss för att ångra ditt köp.
Om din beställning innehöll utrustning ska den returneras till oss i oförändrat skick, där du står för fraktkostnaden.
Notera att om du ångrar när vi redan kopplat in in tjänsten så blir du debiterad en anslutningskostnad på 350 kronor. Gäller ej om du beställt/har flera tjänster och behåller en/flera av tjänsterna. Gäller inte heller om du betalt startavgift á 395 kr.
OBS: Ingen ångerrätt på tjänster från discovery+.
Läs mer om ångerrätten i våra allmänna villkor.
Kan jag få installationshjälp?
Vi samarbetar med Hemfixarna som kan hjälpa till med de flesta installationer i hemmet.
En installation av digitalbox, router, fast telefoni eller liknande tar oftast inte mer än en timma. Du betalar direkt till Hemfixarna för den tjänst du väljer och med RUT-avdrag som Hemfixarna löser för dig kostar första timman från 499 kr. Vid behov kan du förlänga hjälpen med en halvtimme åt gången som då kostar 249 kr/halvtimme. Klicka här för att komma direkt till Hemfixarna, fyll i formuläret och invänta att bli kontaktad!
Vilka faktureringsmetoder finns att välja på?
Hos Sappa kan du välja mellan pappersfaktura, e-faktura, mejlfaktura och autogiro. Din första faktura får du alltid på papper, efter att den är betald kan du byta till valfri faktureringsmetod. Nedan ser du faktureringsavgift för respektive leveranssätt:
- Pappersfaktura – 59 kr/mån
- Mejlfaktura – 19 kr/mån
- E-faktura – 19 kr/mån
- Autogiro – 0 kr/mån*
*Med autogiro betalar du endast en fakturaavgift vid de tillfällen som du får en fakturaleverans, vilket sker inför din första autogirodragning och om ditt belopp förändras. I övrigt är det kostnadsfritt att betala via Autogiro.
Här finns en guide för hur du aktiverar de olika alternativen.
Har Sappa faktureringsavgift?
Om du har pappersfaktura tillkommer en faktureringsavgift på 59 kr per faktura. För e-faktura och mejlfaktura tillkommer en faktureringsavgift på 19 kr/mån. Observera att första fakturan alltid är pappersfaktura, därefter kan du byta till valfri metod.
Här ser du hur du går tillväga för att byta faktureringsmetod.
Hur lång leveranstid har ni?
När du gjort en beställning som innehåller utrustning kommer vi att skicka din utrustning så att du har den till starten av dina tjänster. Det innebär att om du valt ett startdatum så snart som möjligt skickas utrustningen direkt, men om du valt ett startdatum längre fram skickas utrustningen så att den anländer först ca en vecka innan tjänsterna startar.
Vår leveranstid är vanligtvis 3-5 arbetsdagar.
Kan jag spåra leveransen av mitt paket?
Logga in på Mitt Sappa och klicka in på "Utrustning" och "Försändelser" i menyn, för att spåra din leverans. När ditt paket är på väg kommer du också få avisering från Postnord.
Hur lång garanti har utrustningen?
Utrustning som du köper av oss omfattas av 2 års garanti. Garantin täcker fel som uppstår under garantitiden efter att du fått utrustningen levererad och/eller installerad av Sappa eller en person som Sappa meddelar. Garantin täcker inte fel som uppstår på grund av ex. felaktig användning, avsiktliga eller oavsiktliga skador.
Om din utrustning har en skada som täcks av garantin hör du av dig till oss, så skickar vi en ny. Du har då skyldighet att skicka tillbaka den skadade utrustningen med returfraktsedeln som du får i samma paket som den nya.
Läs mer om garanti i våra allmänna villkor.
Hur lång är min bindningstid?
På Mitt Sappa kan du se om du har någon bindningstid på ditt abonnemang och hur lång den är. På flera av våra kanalpaket kan du själv välja om du vill ha bindningstid eller inte. Oavsett bindningstid har vi alltid 1 kalendermånads uppsägningstid.
Hur säger jag upp mitt abonnemang?
För att säga upp eller nedgradera ditt abonnemang, ring in till oss på 0774-444 744. Vår linje för uppsägningar är öppen vardagar 9-17.
Vår uppsägningstid är en kalendermånad, vilket innebär att om du vill avsluta dina tjänster till den 1 mars, behöver du höra av dig till oss senast 31 januari. Vi avslutar alltid tjänster det sista datumet i månaden.
Vid uppsägning av tjänster som innehåller lån- eller hyrutrustning ska utrustningen returneras till oss inom 14 dagar efter uppsägning.
Läs mer om uppsägning i våra allmänna villkor.
Kundsupport
Vid frågor skapa ett ärende på Mitt Sappa eller kontakta oss på 0774-444 744. Vi har öppet vardagar 8-19 och helger 10-14.